Artikel top billede

"Kunder til vores nye tilbud skal ikke tænke på at installere software og købe maskiner. Vi har en færdig opsætning, som kører via en internetforbindelse," siger Bent Sørensen, administrerende direktør i SAS Institute.

Virksomhederne river ned af BI-hylderne

2008 var et super år for leverandørerne af business intelligence-løsninger, analytics og performance management. Markedet voksede 22 procent sidste år, viser Gartner-analyse.

Det har ikke været alt for vanskeligt at komme af med sine business intelligence-produkter (BI) til kunderne det seneste år.

På trods af finanskrisen, der ramte os i anden halvdel af 2008, voksede verdensmarkedet for BI, analytics og performance management med 22 procent i forhold til 2007, og havde i 2008 således en omsætning på mere end 8,8 milliarder dollars, næsten 47 milliarder kroner. I 2007 var omsætningen cirka 38 milliarder kroner. Det viser tallene i en ny rapport fra analysehuset Gartner.

"Det er konsolidering, der har været afgørende for væksten, på trods af de nødvendige produktrationaliseringer og organisationsmæssige tilpasninger," mener Dan Sommer, senior research analytiker hos Gartner.

Det er fortsat SAP, der dominerer i BI-billedet, især efter købet af BI-udvikleren Business Objects, som ERP-kæmpen overtog sidste år. Den nordiske direktør er svenske Jeanette Anttila. Hun fortæller, at aktiviteten omkring BI er voldsom i øjeblikket, og forklarer det med, at it-cheferne nu i mange år har haft travlt med at anvende store dele af it-budgetterne på at bygge infrastruktur og forretningssystemer.

Sørg for at skære rigtigt

"I dag har virksomhederne deres infrastruktur, og det er ikke længere her, konkurrencen ligger. Man må finde noget andet at adskille sig på fra konkurrenterne. Nu handler det om information," siger Jeanette Anttila.

Når der er recession i markedet under en krise, må man enten spare på omkostningerne eller øge indtægterne, forklarer hun. Og det kan være en svær proces at spare.

"Hvis du skal save noget af dit dyre spisebord for at få det til passe i din spisestue, så vil du bruge tid på at måle meget nøjagtigt op. Bordet var dyrt at købe, og du vil være sikker på, at du saver rigtigt, for du kan ikke lave det om."

Det er det samme med nedskæringer og justeringer i en virksomhed:

"Du har brug for information for at være sikker på, du sparer det rigtige sted. Ellers bliver det meget kortsigtet. Derfor kræver nedskæringer, at man har det totale billede af, hvordan virksomheden påvirkes," siger hun.

Hurtighed i krisetider

Krisetider øger interessen for business intelligence af indlysende årsager. Virksomhederne kan kort fortalt bedre udnytte den information, de allerede har.

Men krisetider stiller også krav til BI-leverandøren om, at projekterne skal være kortvarige. Det må ikke vare halve og hele år at implementere en løsning, for man har i virkeligheden brug for resultaterne i går. Man skal ikke bare bygge og bygge, indtil man har en kæmpedatabase for så til sidst at slippe det ud til brugerne.

"En lavkonjunktur kræver, at man tager hurtige beslutninger. Derfor skal business intelligence-projekter være ret korte," mener Jeanette Anttila.

Blandt andet derfor satser SAP på at levere business intelligence som software as a service (SaaS). Det sparer både tid og penge i forhold til implementering af inhouse it-løsninger, mener SAP.

Satser behårdt på SaaS

"Vi satser benhårdt på SaaS-løsninger," siger Jeanette Anttila.

Den nye BI-løsning hedder BI OnDemand, og SAP fremhæver, at problemet med at generere data på tværs af forskellige systemer mindskes, eftersom løsningen kan håndtere information fra både SaaS-baserede og inhouse-applikationer samt SAP og ikke-SAP genererede data.

"Hvis Gartners prognoser holder stik, vil et stort antal virksomheder inden 2011 skifte til SaaS-løsninger," forudser Jeanette Anttila.

Den bølge rider den anden væsentligste spiller på BI-markedet, SAS Institute, der leverer software og konsulentydelser inden for business analytics, med på. Virksomheden har netop meddelt, at kunderne nu kan køre deres egne løsninger på eget udstyr som et software as a service-produkt.

"Kunder til vores nye tilbud skal ikke tænke på at installere software og købe maskiner. Vi har en færdig opsætning, som kører via en internetforbindelse og tilbyder i første omgang løsninger inden for indkøb, marketing, økonomiløsninger og generelle analyseværktøjer," fortæller Bent Sørensen, som er administrerende direktør i SAS Institute.

SAS er med på bølgen

Ligesom SAP har også SAS Institute store forventninger til det nye SaaS-tilbud, som allerede er en realitet inden for medicinalbranchen, hvor produktet hedder SAS Drug Development.

"Indtil videre håndteres driften fra et driftscenter i North Carolina, som er ved at blive udbygget. Senere kommer også et driftscenter i Europa, muligvis i Norden," siger Bent Sørensen, som har været ansat hos SAS Institute siden 1989 og medlem af direktionen siden 1997.

SAS' SaaS-tilbud har kørt i alt i fem år, og selskabet regner med at få de første danske kunder på plads i år.

"Faktisk har vi allerede kunder herhjemme på SAS Drug
Development, og det har vi haft i et par år," siger Bent Sørensen.

SAS Institute er vokset fra at være leverandør af værktøjer til at være leverandør af funktionsløsninger dedikeret for eksempel marketing, salg og produktion.

"Den slags løsninger går på tværs af brancher, og sidste skud på stammen er vores vertikale løsninger til bank, forsikring og telco," siger Bent Sørensen fra sin direktørstol, hvorfra han har udsigt over en danske forretning, der vokser og som relativt set har den største markedsandel af samtlige 114 SAS-datterselskaber verden over.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. februar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering