Søndag formiddag mellem klokken 10.20 og 12.05 kunne vagtlægen flere steder i landet ikke få adgang til det system, der i hele Danmark bruges til at visitere patienter over telefonen. Det betød, at de berørte læger måtte gribe til pen og papir.
"Vi har en nødprocedure, hvor vi skriver ind i papirskemaer ligesom i gamle dage. Det har betydet, at der er nogle, der har stået i kø i længere tid, end de ellers ville have gjort," siger Jens Michael Larsen, der er it-ansvarlig for vagtlægeordningen i Region Midtjylland.
Det var de ressourcer, der håndterer log-in-proceduren på systemet, der fejlede, hvilket uheldigvis faldt sammen med et vagtskifte.
Således kunne flere af de vagthavende læger ikke logge ind, da de overtog vagten. Det berørte dog ikke dem, der allerede var logget på systemet, og som derfor kunne fortsætte arbejdet som normalt.
Blev ikke opdaget af overvågning
Hos EG Data Inform, der er leverandør af vagtlægens system, beklager man fejlen. Her forklarer it-chef Søren Bak, at fejlen skyldtes en service, der ikke svarede, og som ikke blev opdaget af firmaets overvågning.
"Det er selvfølgelig uheldigt, men det hører absolut til sjældenhederne, at vi oplever problemer med systemet. Og det er klart, at vi netop nu er i gang med at indføre udvidet overvågning på den type services, der fejlede," siger Søren Bak.