Computerworld News Service: Den nye aftale om søgemarkedet mellem Microsoft og Yahoo vil højst sandsynligt få en negativ effekt på konkurrence-situationen på søgemarkedet, ligesom den vil være skadelig for forbrugerne.
Sådan lyder det fra Marissa Mayer, chef for søgedivisionen i Google, der konkurrerer direkte med Yahoo og Microsoft på søgemarkedet.
Det skyldes, at antallet af store spillere på søgemarkedet vil blive reduceret fra tre til to, hvis Yahoo erstatter sin egen søgemaskine med Microsofts Bing-søgemaskine.
Marissa Mayer siger, at partnerskabet mellem Microsoft og Yahoo netop nu bliver endevendt i adskillige divisioner i Google. Umiddelbart mener hun, at aftalen vil gå ud over innovationen på markedet.
"Alle løber lidt hurtigere i et kapløb med mange deltagere," siger hun.
I stand til at matche vældige Google
Aftalen vækker da også opsigt og debatteres forskellige steder i industrien.
Visse brancheanalytikere mener, at aftalen faktisk vil øge konkurrencen på markedet for online-annoncer, fordi den skaber en spiller, der er bedre i stand til at matche alt-dominerende Google.
Det gælder dog ikke, når det gælder selve søgefunktionen, mener IDC-analytiker Al Hilwa.
Han mener, at det er "uheldigt," at der nu vil være en stor søge-spiller mindre på markedet.
I deres forsøg på at nå op til Google, har både Microsoft og Yahoo nemlig udviklet en hel stribe interessante og innovative ideer inden for søgninger, mener han.
"Det har været rigtigt godt for industrien. Men med den nuværende aftale er det sandsynligt, at Microsoft ikke vil være så motiveret til at udvikle og fokusere på innovation," siger han.