Et relativt simpelt modul i det vagtlægesystem, som vagtlægerne i Region Midtjylland bruger, er med til at sikre kvaliteten og støtte lægerne i deres arbejde.
I modsætning til i flere af de andre regioner har vagtlægerne i Midtjylland et fælles grundlag for deres arbejde i form af en digital håndbog, hvor både administrative, praktiske og lægefaglige anbefalinger kan findes, hvis den enkelte læge har brug for mere viden, når lægen taler i telefon med en patient.
Sundhedsstyrelsen har tidligere i Berlingske Tidende meldt ud, at styrelsen vil arbejde for at få større ensartethed i landets vagtlægeordninger, efter der de seneste måneder har været stigende kritik af ordningen.
Kritikken har især peget på, at patienter forskellige steder i landet kan få vidt forskellig behandling, alt efter hvilken vagtlægeordning, de hører under.
En vej til at sikre mere ensartethed kunne være it-systemer som det i Midtjylland, men flere læger har kritiseret brugen af skabeloner og retningslinjer, fordi den enkelte patient skal vurderes individuelt og ikke tilpasses en skabelon.
Ifølge redaktør på håndbogen i Midtjylland, læge Jens Michael Larsen, der også er it-ansvarlig for vagtlægeordningen i regionen, er det heller ikke det, der er tilfældet.
"Det er råd og vejledning. Det er ikke en instruks. Vi arbejder i en kollektiv vagtordning, hvor vi ikke kan give hinanden instrukser. Det handler også om, hvad den enkelte læge vurderer i den enkelte situation. Men man kan sige, at hvis man følger vejledningerne, så gør man ikke noget forkert," konstaterer Jens Michael Larsen.
Arbejdet bliver nemmere
Han forklarer, at en stor del af materialet i håndbogen er praktisk orienteret: Telefonnumre, kontaktoplysninger og retningslinjer, som kan være til hjælp for både nye og erfarne vagtlæger.
"Det kan være en oplysning om, hvornår man tilkalder en ambulance direkte, uden at have set patienten selv," forklarer Jens Michael Larsen.
Han forklarer, at informationerne i håndbogen er udvalgt fra de vejledninger og meddelelser, som vagtlægerne modtager fra sygehusene, sundhedsstyrelsen og andre steder i sundhedsvæsenet.
"Det er ikke noget, vi sidder og laver i et udvalg," konstaterer han.
Jens Michael Larsen vurderer, at de andre regioner kunne have glæde af et lignende system.
"Skelettet kan man jo tage i brug andre steder, men 80-90 procent af informationerne er ikke relevante i andre regioner," siger han og forklarer, at vedligeholdelse og opdatering af oplysninger i systemet ikke tager lang tid.
"Den it-mæssige del af det er ret simpel, men det har været en stor proces at bygge informationen op," siger han.