Først sad Telia alene på salget af iPhone. Så meldte Telenor sig også på banen. Og senest kom mobilselskabet 3 også ind i kampen.
Der er derfor langt op til en hed iPhone-dyst imellem de tre teleoperatører, der allerede nu, i en kamp på ord, forsøger at hive kunderne til sig.
Selv om Telia var først til at føre iPhone solo, bekymrer de to nytilkomne konkurrenter ikke salgsdirektør Michael Bech. Telia er klar til kamp, forsikrer han.
"Vi har forberedt os overordentligt godt. Og det har vi ved at vi har en stor base af eksisterende kunder, og så har vi lavet nogle tiltag ud fra den erfaring, vi har fået fra kunderne omkring iPhone," siger Michael Bech, salgsdirektør i Telia.
iPhone skal være for alle
Han erkender dog, at der med Telenor og 3's entré bliver nødt til at ske noget nyt i forhold til for eksempel prissætningen.
"Den store udfordring er selvfølgelig prisen. Det er en dyr enhed - både hvad angår anskaffelsen af telefonen og hvad angår abonnementet. Der har vi kigget meget på, hvordan kunderne opfører sig og agerer i vores netværk, og ud fra det kommer vi med nogle nye tiltag, der bliver interessante for kunderne," lover altså Michael Bech.
"Vi mener, at nu bliver det muligt at komme i nærheden af iPhone, uden at det har de helt store økonomiske konsekvenser. Det er den vej, vi mener markedet går. iPhone skal være tilgængelig for familien Danmark," siger Telias salgsdirektør.
Telenor satser på Føtex
Hos Telenor er markedsdirektør Peter Berg også helt klar på den nye konkurrence-situation, der opstår, når også 3 får iPhone i sortimentet.
"Vi ved fra andre lande, at Apple typisk udvider antallet af distributører med tiden. Derfor kommer det ikke bag på os, at 3 også skal sælge iPhone. Det er kun godt med konkurrence på markedet. Det kommer jo som regel kunderne til gode," siger han.
Peter Berg håber dog alligevel, at Telenor trækker det længste strå. Det skal dets mange forhandlere hjælpe med.
"I kampen om iPhone-kunderne ser vi det som en stor fordel, at vi har det største distributionsnetværk. Vi planlægger at sælge den nye iPhone i vores egne Telenor butikker og i vores butikker i Føtex. Derfor behøver ingen Apple-fans i Danmark at køre særligt langt for at få fingrene i en iPhone," siger Peter Berg fra Telenor.
3: iPhone hører hjemme hos os
Hos 3, der altså er den nyeste udbyder af iPhone, mener kommunikationschef Stine Green Paulsen, at iPhonen endelig er kommet hjem.
"Vi føler, at iPhone nu er kommet til det netværk, hvor den hører til. Vi regner med, at det vil give os den opmærksomhed. Vi får mange reaktioner fra brugere, som glæder sig til at komme over på vores netværk," siger hun.
Hun mener, at selskabets 3g-netværk vil skubbe 3 foran både Telia og Telenor.
"iPhone er et eksempel på en 3g-mobil, hvor mange bruger data-funktionaliter, og som derfor vil have en fordel i at være på et godt 3g-netværk. Der er 3 foran både Telenor og Telia. Vi skal nok skille os ud," lover Stine Green Paulsen.
Både Telia og Telenor sender den nye iPhone på gaden den 31. juli, mens 3 ikke har ønsket at melde noget ud endnu.