Software-as-a-Service, SaaS, har været ugens samtaleemne i efterhånden rigtig mange uger, og forventningen har længe været, at "nu kommer det", blandt andet fordi de globale software-oligarker fra SAP, Microsoft, Oracle og IBM har annonceret, at de investerer massivt i området, og talrige undersøgelser viser, at det er nu, det er nu.
Set fra min stol ser det bare ud som om, det går langsomt. SaaaaS, Laaaangsomt.
Det er, som om et nyt tilbud, der især er tiltænkt små og mellemstore virksomheder, solgt direkte fra softwareleverandøren, har lidt svært ved at få fat.
Men det er også hele tre ting på en gang: For det første en leveringsform, der er ny for mange, i hvert fald er der en barriere, der skal overvindes, når SaaS skal anvendes til strategisk vigtige processer som vores økonomistyring eller produktionsstyring.
For det andet er SaaS især tiltænkt de små og mellemstore virksomheder, en målgruppe, der ikke plejer at prioritere it-investeringer højt, og som det derfor er lidt modigt at satse den globale vækst på.
Og for det tredje er SaaS indtil videre lagt an på, at det skal leveres direkte fra softwareleverandøren til kunden - i stedet for gennem kundens sædvanlige løsningsleverandør eller systemintegrator.
De store virksomheder er nøglen
For at det for alvor skal batte noget, i hvert fald på kort sigt, skal vi have gang i de kanaler, der trækker den store del af it-indkøbet på markedet i dag.
Det vil sige, at der skal fokus på de store virksomheder, og vejen til markedet skal gå gennem løsningsleverandører og systemintegratorer.
Problemet er bare, at mange store virksomheder ikke har særlig stor fidus til SaaS. Det passer ikke til de eksisterende løsninger, eller det har ikke den fornødne fleksibilitet.
SaaS kan heller ikke fås med en samlet service level agreement, når der skal shoppes applikationsdrift hos mange forskellige leverandører - alt sammen faktorer, der gør det svært for SaaS at bryde igennem lydmuren.
De store systemintegratorer skal også gerne se en vis volumen, før de kaster ressourcer efter SaaS.
SaaS skal pakkes ind
Derfor tror jeg mere og mere på, at SaaS skal pakkes ind for at blive rigtig interessant for de store virksomheder. Selvfølgelig kan man stadig få masser af succes med en SaaS løsning rettet mod "the long tail", men for at vi kan tale om et gennembrud, skal den store del af markedet også med.
Og her ligger nøglen til succes i evnen til at tilbyde SaaS-løsninger der kan sælges gennem løsningsleverandørerne.
Det kræver selvfølgelig, at det er muligt at integrere til de løsninger, kunden har i forvejen. Det er der bare ikke meget nyt i, og det vil næppe heller kunne danne grundlag for et gennembrud. Men det vil en passende indpakning måske kunne.
Hvis SaaS kan indgå som softwarekomponenten i sammensatte services, får leverance- og betalingsmodellen pludselig mulighed for at spille en helt anden rolle.
Det, kunden køber, er f.eks. en driftsydelse, der kræver en indbygget softwarelicens, eller måske outsourcer kunden hele forretningsprocessen. Begge dele kan selvfølgelig lade sig gøre med en traditionel licensmodel, men hvis kunden ønsker en forbrugsafhængig, variabel afregningsmodel, er det jo meget praktisk, at softwarelicensen følger samme afregningsform.
Vejen til de store kunder går gennem partnerskab med systemintegratorerne, der kan bygge nye services, hvor SaaS indgår som komponent. Så kommer der for alvor fart på Software as a Service.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.