"Hvis du spurgte mig for 10 år siden, så ville jeg stadig have svar på, hvad man kunne gøre for den danske spilbranche. Men i dag er løbet kørt."
Så bastant er beskeden fra den tidligere direktør i spilfirmaet IO Interactive, Janos Flösser. I dag sidder han som kreativ direktør i Eidos, der i 2004 købte IO Interactive. Han ser umiddelbart ingen lyspunkter for den danske spilbranche, som han selv var med til at etablere tilbage i de sene halvfemsere.
Ifølge Janos Flösser, er der ingen investeringsgruppe i Danmark, der har haft modet til at få den danske spilbranche op i en international liga. Derfor kan de fleste spilfirmaer i Danmark ikke længere følge med de store produktioner i udlandet.
"Der var på et tidspunkt en gylden mulighed for at investere i den danske spilbranche, men det nødvendige skridt kom aldrig. I dag ser vi firmaer som Blizzard have over 2.000 ansatte, og store spil har i dag har produktionsomkostninger på 50 til 70 millioner dollars (280-400 millioner kroner red.)," siger Janos Flösser.
Glem mobilspil
Heller ikke initiativer om at satse på mobilspil giver Janos Flösser meget for.
"Alle taler om mobilspil for tiden, men hvorfor skal brugerne lige netop vælge et dansk mobilspil? Der er tusinder af mobilspil på markedet, og mange af dem er faktisk gratis," siger Janos Flösser.
"De store spilproducenter tjener en stor del af kagen på distribution af mindre spil. Når jeg ser på, hvilke spiltitler, der ligger på Nintendos top 20, så er de fleste af titlerne fra Nintendo selv. Det er meget svært at lave et spil, der virkelig har gennemslagskraft."
At Danmark ikke kan leve af mobilspil, er Anders Højsted, medlem af bestyrelsen i den globale spiludviklerorganisation, International Game Developer Association, enig i.
"Man skal ikke blot satse på mobilspil og såkaldte "casual"-spil. Der er en grund til, at folk ikke kan tjene penge på at lave wii-spil, når Nintendo som distributør skal have en del af kagen selv," siger Anders Højsted.
Penge skal der til for at realisere potentialet
Selvom Janos Flösser ser et enormt talentpotentiale i Danmark blandt spiludviklerne, så er talentet ikke nok, hvis selskaberne skal kunne klare sig på det internationale marked og skabe vækst.
"Der er rigtig gode talenter i Danmark, men det er bare ikke nok, når der er rigtig gode talenter over alt i verden. Samtidig kan vi ikke konkurrere på lønforholdene i Danmark. I dag er produktionsomkostningerne for spil simpelthen så store, at der skal andre beløb på bordet, hvis Danmark skal følge med," siger Janos Flösser.
"Vi skal op i milliardstørrelsen af investeringer til computerspil, hvis det virkelig skal nytte noget. Hvis man kigger på den danske film- og teaterbranche, så er det jo et område, der ikke kan overleve uden offentlig støtte."