De over 200 medier og omkring 2.850 medarbejdere i Berlingske-koncernen danner i år rammen om et at de største open source-projekter i Danmark.
Koncernen, der blandt andet står bag B.T., Berlingske Tidende, sporten.dk, aok.dk og cirka 60 andre sites, er i færd med at flytte samtlige online-satsninger over på open source CMS-løsningen Drupal.
It-direktør Torben Lundberg forklarer, at det i høj grad var konsolideringen af de nogle og tyve selskaber under navnet Berlingske Media, der satte gang i processen.
"Den store beslutning kom sidste år, da vi endegyldigt sagde til os selv, at vi ville lave én CMS-platform i hele koncernen, baseret på samme software, Drupal."
Beslutningen har betydet, at Berlingske Media siden december sidste år har haft otte til ti udviklere koblet på Drupal-projektet.
"Vores generelle it-strategi er at købe store branchesystemer, der er ‘plug and play', og få det drevet ude i byen. Så det her er ret atypisk for os," siger Torben Lundberg.
Men der er en mening med galskaben. Hidtil har hjemmesiderne under Berlingske-koncernen benyttet en række forskellige CMS-platforme, hvoraf Saxotech Online har været den mest dominerende.
Men fordi udviklingen i mediebranchen i stigende grad tager udgangspunkt i internettet og nye digitale medier, bliver CMS-løsningen også stadig vigtigere. En grundig behovsanalyse viste, at Berlingske Media ikke kunne finde den løsning, man ønskede, ude i byen.
"Hvis vi kigger på de licens-systemer, der findes i dag, så hænger de stadig fast i den traditionelle avisproduktion, hvor man laver avisen først og så lidt web på sidelinjen. Men vi tænker jo helt omvendt," forklarer Torben Lundberg.
Moduler giver genveje
Drupal er licenseret under GPL og skrevet i programmeringssproget PHP. Systemet hører til blandt de mest populære open source-løsninger på CMS-fronten og anvendes i dag verden over.
Udviklingen af Drupal startede i 2000 på universitet i Antwerpen, og i dag bidrager tusindvis af udviklere med nye moduler, temaer og forbedringer. Det var dette, der tiltalte Berlingske Media, fortæller CMS-projektchef Jacob Bøegh.
"Det oplever vi som en stor forbedring i forhold til at samarbejde med en leverandør. Vi oplever en frihed, en gejst og en vilje, som man nok ikke finder hos ret mange leverandører."
I øjeblikket er Jacob Bøegh og udviklerne i gang med at flytte websider over på den nye platform. På nuværende tidspunkt har koncernen tre forskellige CMS-løsninger i form af Saxotech, en hel del Drupal-sites og enkelte mindre sider på Typo3.
"Øvelsen lige nu er at flytte Saxotech-siderne over på den nye platform, og efterfølgende flytter vi så de Drupal-sider, som vi har i forvejen - de kører på forskellige versioner og setups," fortæller Jacob Bøegh.
"Vi kører efter en helt fast procedure; Vi ser selvfølgelig på, om det er noget, som Drupal core (kernen, red.) kan, hvilket det ofte ikke er. Så kigger vi på modulerne, som folk rundt omkring i verden har udviklet, og er der noget der, der opfylder en del af kravene, tager vi det og ændrer eventuelt en del på det. Kan vi slet ikke finde noget, så starter vi fra bunden og bygger vores eget modul," lyder det fra CMS-projektchefen.
Har selv hele ansvaret
Jacob Bøegh mener, at Drupal understøtter de fleste af behovene i Berlingske-koncernen ganske glimrende. På enkelte områder har udviklerne dog valgt at satse på andre platforme.
"Drupal er - som vi ser det - et sindssygt godt system til at håndtere artikler og en masse andre ting. Men vi har vurderet, at Wordpress faktisk er et bedre blog-system, og vi bibeholder Wordpress, fordi vi har eksterne bloggere, der har egne blogs i forvejen - og er vant til en ret høj standard i deres blog-software."
Ingen leverandør at gå efter
For it-direktør Torben Lundberg var der ingen vej uden om at satse på en fælles CMS-løsning i koncernen. For at kunne udnytte de mange kanaler og indholds-leverandører, der findes under Berlingske Media, var det nødvendigt med et fælles CMS-udgangspunkt, forklarer Torben Lundberg.
"Vi flytter os fra at være et avishus til at være et medieforetagende, og i de kommende fem år vil vi booste vores forretningsmæssige aktiviteter på internettet. Derfor er det her ikke en isoleret teknologi-overvejelse, det er i høj grad en strategisk overvejelse for koncernen."
Han forklarer, at målet er at få en fælles platform, som medarbejderne kan bruge til at distribuere indhold på en række forskellige medier - det være sig mobiltelefon, tv, avis, og almindeligt internet.
"Vi ved ikke, hvor hurtigt det kommer til at gå, men så længe vi selv har kontrollen over det, kan vi også understøtte kravene med teknologien."
For it-direktøren er beslutningen om at satse på en open source-løsning dog ikke uden bekymringer.
"Jeg er da selvfølgelig bekymret over, at vi ikke kan banke en leverandør i hovedet, hvis og når noget går galt. Vi kan ikke holde penge tilbage eller lægge an til søgsmål mod en eller anden leverandør, fordi de ikke har levet op til for eksempel performance. Det er da angstfremkaldende, når man har mit job," siger Torben Lundberg.
For at undgå at havne i en CMS-fiasko foretages der løbende meget grundige risikoafdækninger, og it-afdelingen er efter eget udsagn på grænsen til det hysteriske, når det handler om at få gennemtænkt performance-problemer på forhånd.
"Her laver vi grundforskning. Vi er et af de største Drupal-projekter i mediebranchen og et af de største open source-projekter i Danmark overhovedet. Vi aner ikke, hvordan det her performer - vi har nogle idéer om det, men det er klart, at vi løber per definition en risiko. Derfor er vi ekstremt grundige omkring risikoafdækning."
Fællesskabet er en styrke
Fælles for de mange open source-løsninger, der findes på CMS-fronten, er, at de som udgangspunkt er gratis. Det betyder, at man kan hente det grundlæggende system og mange af ekstra-modulerne kvit og frit.
Men man begår en fejl, hvis man dermed tror, at en open source-løsning er uden omkostninger. Fordi man selv tager tøjlerne frem for at overlade det til en leverandør, vil løsningen have en pris i sidste ende.
"Den business-case, vi lavede, viste, at det bestemt ikke er gratis med Drupal. Drupal-løsningen lå på cirka to tredjedele af de andre (licens-systemerne, red.), når man regner hardware, udviklingstimer, test, journalisternes timer og alt mulig andet med. Så det er stadig billigere, men det er ikke gratis," forklarer Jacob Bøegh.
Det primære argument for en open source-løsning var derfor ikke prisen, men derimod den formodede frihed, der følger med en open source-løsning.
"Og det føler jeg virkelig, at vi mærker hver dag," siger Jacob Bøegh.
Hele humlen ved et open source-projekt er, at man både kan drage nytte af andres viden og dele ud af ens egen. Berlingske Media er da heller ingen undtagelse.
"Tanken er hele tiden at deltage i community'et og lægge det tilbage, som vi har lavet. Vi er ikke nået dertil, hvor vi har ting klar til upstreaming, men det er tanken, at vi jævnligt vil gøre det. Vi bruger relativt mange moduler fra andre udviklere, men vi har også udviklet mange selv," fortæller CMS-projektchefen.
Holder kun tre til fem år
Det er i år, langt størsteparten af internetsatsningerne i Berlingske Media bliver overført til Drupal-systemet, og i første halvår 2010 vil alt foregå i Drupal. Men det betyder ikke, at Drupal dermed bliver CMS-løsningen i al tid og evighed. Faktisk tværtimod, fortæller Torben Lundberg.
"Jeg vil tro, at der om tre til fem år er sket så meget, at vi så er i gang med en ny platform. Kig tilbage - udviklingen på internettet går så hurtigt, at de forretningsmæssige krav, som sådan et CMS skal understøtte, er nogle andre om tre til fem år."
"I dag er det trafik og bannerannoncering, som et CMS er baseret på, med lidt community som add-ons. Næste generation vil i langt højere grad være community-baseret," forudser Torben Lundberg.
For CMS-projektchef Jacob Bøegh betyder det, at han ikke bare kan lade sig begejstre af Drupal, men samtidig også skal forberede sig på, at Drupal med stor sandsynlighed også vil blive skrottet før eller siden.
"I dag er vi meget opmærksomme på, hvordan vi opbevarer vores data, fordi vi ved, at når vi skal flytte system på et tidspunkt, kommer det til at betyde utroligt meget, at vi har styr på vores data," fortæller Jacob Bøegh.
Helt konkret betyder det, at Berlingske Media arbejder med differentierede elementer eller kategorier, der gør det lettere at vælge indholds-elementer til og fra alt afhængigt af, hvilket medie, der skal publiceres på. Både it-direktør
Torben Lundberg og CMS-projektchef Jacob Bøegh tøver dog indtil videre ikke med at rose Drupal-systemet for dets mange muligheder for at understøtte et moderne, webfokuseret mediehus.
"Vi skal ikke ud i sådan nogle projekter normalt, men vi må bare erkende, at vi på der her område er så meget foran leverandørerne, at det havde været meningsløst for os at gå ud og købe et standard-system," siger Torben Lundberg.