Computerworld News Service: De fleste britiske virksomheder bruger stadig Exchange 2003, og størstedelen har ingen planer om at flytte til Exchange 2007 inden for de næste 12 måneder, viser en ny undersøgelse.
Spørgeundersøgelsen er bestilt af internettjenesteleverandøren Star Internet og viser, at 57 procent af Exchange-kunderne stadig bruger Exchange 2003 eller ældre versioner, og 58 af denne gruppe har ingen planer om at migrere til den nyeste version.
Virksomhederne angiver omkostninger til softwarelicenser og de følgende nødvendige udgifter til optræning som hovedårsager til ikke at opgradere.
Undersøgelsen spørger også, om kunderne er interesserede i at gå over til en hostet version af softwaren - hvilket ikke kan overraske i lyset af Star Internets egeninteresse på området. Men heller ikke her er der megen entusiasme at spore, 41 procent vil slet ikke overveje det.
Men ny lovgivning, der skal give forældre bedre muligheder for at arbejde hjemmefra, har været godt for salget af Exchange 2007, hvor 29 procent af de adspurgte i undersøgelsen angiver dette som årsag til at flytte til den ny software.
Dette er ifølge Star Internet på grund af den forbedrede håndtering af fjernadgang i Exchange 2007. En talsmand fra virksomheden siger, at Star Internets tjeneste Business Email er blevet meget populær.
"Forbedringerne inkluderer tjenesten Web-Ready Document Viewing, som gør det muligt for brugerne at læse Microsoft Office- og pdf-dokumenter direkte i browseren, uden at det er nødvendigt at have det respektive software installeret på den lokale maskine, hvilket er godt for eksempelvis internetcaféer. Man har nu let adgang til kontakter, dokumenter og delte kalendere, selvom man er på farten."
Efterspørgslen stiger
Talsmanden tilføjer, at yderligere funktioner såsom forbedrede sikkerhedsfunktioner - blandt andet muligheden for at rense al data fra en mobil enhed over fjernadgang, hvis den skulle blive stjålet eller tabt - også har vist sig at være populære hos brugerne.
Rick Hudson, som er CEO hos Star Internet, siger i en pressemeddelelse:
"Vi oplever en meget stærk tendens i vores kundebase til at bruge nye teknologier i form af tjenester. I en tid, hvor alle virksomheder er ekstremt omkostningsbevidste, er muligheden for at få den nyeste Microsoft Exchange-teknologi uden driftsmæssige og økonomiske risici og store investeringer i software og optræning meget tiltrækkende.
Vi har oplevet, at efterspørgslen på vores Microsoft Exchange-tjeneste, Star Business Email, er steget i første kvartal 2009, og der er ikke noget, der tegner på, at denne efterspørgsel holder op med at stige."
Oversat af Thomas Bøndergaard