Computerworld News Service: Den verdensomspændende recession har lagt loft på it-budgetterne, men har også fået leverandørerne til at gøre deres software-prissætning og licensmodeller mere kundevenlige, påpeger ny rapport fra Forrester Research.
Forresters undersøgelse kigger på, hvordan prissætnings- og licensstrategierne hos 12 leverandører af software til store virksomheder ændrede sig i fjerde kvartal 2008 og første kvartal i år.
Den klart mest dramatiske ændring er SAP's meget omtalte aftale med virksomhedens brugergrupper angående såkaldte KPI'er - key performance indicators, eller nøgleindikatorer for virksomhedsresultater - for at sikre værdien af dens dyrere men også mere omfattende Enterprise Support-tjeneste.
"SAP-ændringen har ikke rigtigt fået resten af markedet til også at tilbyde KPI'er," siger rapportens forfatter, Ray Wang, analytiker hos Forrester.
Men i det store hele, så "er det virkelig købers marked. Vi ser, at leverandørerne virkelig er meget mere forhandlingsvenlige særligt overfor nye kunder," påpeger han.
Udover større fleksibilitet ved forhandlingsbordet har leverandører af forretningssoftware til de store virksomheder ifølge Forrester foretaget en række ændringer i deres politik de seneste måneder.
Global døgndækning
Deltek, som producerer software til projekt-orienterede virksomheder i for eksempel bygge- og anlægssektoren og i luftfartsindustrien, har skabt simplificerede prispakker og har standardiseret vedligeholdelses- og supportpriserne for alle moduler ved 18 procent, viser Forresters rapport.
En anden ERP-leverandører, Lawson Software, øgede for nylig sine supportydelser heriblandt med en tilføjelse af global døgndækning alle ugens dage.
Også Microsoft har udrullet en ny supportydelse i den dyre ende, Premier Mission Critical Support, samt betalingsplaner, der stækker sig over flere år for Dynamcs CRM og ERP.
Spørgsmålet er dog, om kunderne kan fastholde disse forhandlingsfordele, når økonomien går i bedring igen.
"Jeg er sikker på, at når økonomien begynder at komme sig, vil der blive givet færre rabatter. Noget, kunderne kan gøre her og nu, er dog at forsøge at få inkluderet nogle klausuler om prisgaranti i deres kontrakter," siger Ray Wang.
Oversat af Thomas Bøndergaard