Artikel top billede

Det er ikke altid så nemt at navigere i medie-junglen, som man tror.

Nørgaards Lov om Pressedækning

Klumme: At blive omtalt i medierne giver en lykkefølelse, som man skal huske, bevare, nusse om og bruge til noget positivt, som for eksempel at drikke ekstra gode øl i dagene efter.

Nørgaards Lov om Pressedækning (NLP): Der er ingen, der ser omtalen af dig i pressen.

De få, der ser det, bemærker ikke, at det er dig.

De ganske, ganske få, der lægger mærke til, at det er dig, glemmer det øjeblikkeligt.

NLP er faktisk blevet stedse mere "rigtig", efterhånden som de alt for få nyheder skal spredes i flere og flere medier. Lad mig give et konkret eksempel:

Fredag den 22. maj blev Miracle (og jeg) nævnt på JP.dk, Politiken.dk, Ekstra­bladet.dk, BT.dk, Borsen.dk, Business.dk og EPN.dk.

Vi var det mest læste på JP.dk i flere timer. BT.dk havde endda fundet et billede frem fra arkivet af unge mennesker, der vred sig til rave-musik på et diskotek. Vi ravede i øvrigt også på hinanden, da jeg var ung og gik på disk, bare så I ved det, I unge fløse.

Vi var helt vilde internt i biksen - ringede til hinanden og råbte "Nu er den sgu' også på xx.dk" og "den læses af 60 i minuttet". Jeg modtog både to og tre mails med "Tillykke, gamle jas" fra vennerne.

Og bedst af alt: Da jeg kom hjem til 2760 Målløs lå Ballerup Bladet lige dér med en helside om Miracle og Ballerup-borgeren Mogens. Så bliver en fredag ikke større. Jeg var glad hele weekenden og hele mandagen.

Tirsdag vendte jeg tilbage til Jorden af to grunde: Min gamle ven Kaare Danielsen fra Jobindex lykønskede mig med det HELT geniale træk at sende en pressemeddelelse ud på en fredag efter en fridag (Kr. Himmelflugt).

Alt kommer i

Journalisterne har INTET at skrive om, så ALT kommer i, fortalte han mig. Så lærte jeg dét. Dette sjældne fænomen sker igen fredag den 14. maj 2010, bare så I lige får noteret det.

For ligesom at få banket det store søm helt ind i brættet havde jeg samme dag møde med nogle ledende it-folk, der kender Gud og Hver Mand i branchen (og med sikkerhed læser Computerworld), og de vendte gentagne gange under mødet tilbage til temaet "Underligt, at vi aldrig har hørt om Miracle".

De havde i øvrigt heller ikke set vores storslåede nyhed om fredagen.

Den slags kæmpesejre på PR-fronten kan gøre gutterne og gud­inderne i biksen glade og stolte i et par minutter, og det hjælper på direktørens personlige wellness i flere dage.

Den lykkefølelse skal man huske, bevare, nusse om og bruge til noget positivt, som f.eks. at drikke ekstra gode øl i dagene efter. Det kan man ligesom tillade sig.

Jeg synes ellers, at det var et par gode idéer, jeg havde skrevet til journalisterne om:

En opfordring til alle om at lave stipendieordninger for arbejdsløse eller hårdt trængte it-folk, så de betaler, det de kan for at deltage i undervisningsting.

Hvis det er 0 kroner, de kan betale må det være sådan. Hvis det er 2.000 kroner i stedet for 5.000, må det være sådan. Det er uendeligt få it-folk, der ville prøve at udnytte sådan en god tanke, og dem kan man jo bare droppe.

Og en arbejdspladsordning for arbejdsløse it-folk: Giv dem et skrivebord, kaffe og en internetforbindelse, så de kan skrive ansøgninger, lære nye ting eller udvikle open source-ting til fælles gavn for NGO'er et sted, hvor de er omgivet af andre it-folk, så de har et sted at gå hen og være faglige i stedet for at sidde på hjemmearbejdspladsen - et ord, der pludselig lyder lidt negativt, når man er blevet fyret.

Det skrev journalisterne ikke om. De skrev om en fest, vi holder. Jeg fortsætter finpudsningen af vores mediestrategi.

Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Miracle

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere