Artikel top billede

Det er ikke altid så nemt at navigere i medie-junglen, som man tror.

Nørgaards Lov om Pressedækning

Klumme: At blive omtalt i medierne giver en lykkefølelse, som man skal huske, bevare, nusse om og bruge til noget positivt, som for eksempel at drikke ekstra gode øl i dagene efter.

Nørgaards Lov om Pressedækning (NLP): Der er ingen, der ser omtalen af dig i pressen.

De få, der ser det, bemærker ikke, at det er dig.

De ganske, ganske få, der lægger mærke til, at det er dig, glemmer det øjeblikkeligt.

NLP er faktisk blevet stedse mere "rigtig", efterhånden som de alt for få nyheder skal spredes i flere og flere medier. Lad mig give et konkret eksempel:

Fredag den 22. maj blev Miracle (og jeg) nævnt på JP.dk, Politiken.dk, Ekstra­bladet.dk, BT.dk, Borsen.dk, Business.dk og EPN.dk.

Vi var det mest læste på JP.dk i flere timer. BT.dk havde endda fundet et billede frem fra arkivet af unge mennesker, der vred sig til rave-musik på et diskotek. Vi ravede i øvrigt også på hinanden, da jeg var ung og gik på disk, bare så I ved det, I unge fløse.

Vi var helt vilde internt i biksen - ringede til hinanden og råbte "Nu er den sgu' også på xx.dk" og "den læses af 60 i minuttet". Jeg modtog både to og tre mails med "Tillykke, gamle jas" fra vennerne.

Og bedst af alt: Da jeg kom hjem til 2760 Målløs lå Ballerup Bladet lige dér med en helside om Miracle og Ballerup-borgeren Mogens. Så bliver en fredag ikke større. Jeg var glad hele weekenden og hele mandagen.

Tirsdag vendte jeg tilbage til Jorden af to grunde: Min gamle ven Kaare Danielsen fra Jobindex lykønskede mig med det HELT geniale træk at sende en pressemeddelelse ud på en fredag efter en fridag (Kr. Himmelflugt).

Alt kommer i

Journalisterne har INTET at skrive om, så ALT kommer i, fortalte han mig. Så lærte jeg dét. Dette sjældne fænomen sker igen fredag den 14. maj 2010, bare så I lige får noteret det.

For ligesom at få banket det store søm helt ind i brættet havde jeg samme dag møde med nogle ledende it-folk, der kender Gud og Hver Mand i branchen (og med sikkerhed læser Computerworld), og de vendte gentagne gange under mødet tilbage til temaet "Underligt, at vi aldrig har hørt om Miracle".

De havde i øvrigt heller ikke set vores storslåede nyhed om fredagen.

Den slags kæmpesejre på PR-fronten kan gøre gutterne og gud­inderne i biksen glade og stolte i et par minutter, og det hjælper på direktørens personlige wellness i flere dage.

Den lykkefølelse skal man huske, bevare, nusse om og bruge til noget positivt, som f.eks. at drikke ekstra gode øl i dagene efter. Det kan man ligesom tillade sig.

Jeg synes ellers, at det var et par gode idéer, jeg havde skrevet til journalisterne om:

En opfordring til alle om at lave stipendieordninger for arbejdsløse eller hårdt trængte it-folk, så de betaler, det de kan for at deltage i undervisningsting.

Hvis det er 0 kroner, de kan betale må det være sådan. Hvis det er 2.000 kroner i stedet for 5.000, må det være sådan. Det er uendeligt få it-folk, der ville prøve at udnytte sådan en god tanke, og dem kan man jo bare droppe.

Og en arbejdspladsordning for arbejdsløse it-folk: Giv dem et skrivebord, kaffe og en internetforbindelse, så de kan skrive ansøgninger, lære nye ting eller udvikle open source-ting til fælles gavn for NGO'er et sted, hvor de er omgivet af andre it-folk, så de har et sted at gå hen og være faglige i stedet for at sidde på hjemmearbejdspladsen - et ord, der pludselig lyder lidt negativt, når man er blevet fyret.

Det skrev journalisterne ikke om. De skrev om en fest, vi holder. Jeg fortsætter finpudsningen af vores mediestrategi.

Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Miracle

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere