Artikel top billede

SAP skruer prisen for Business Suite 7 i vejret

SAP's nye Business Suite 7 bliver dyrere for kunderne. Efter pres fra brugergruppper i flere lande skal SAP dokumentere, at prisstigningen også giver værdi for kunderne.

Orlando, Florida: "Vores håndtering af prisstigningen har ikke været heldig."

Det indrømmer SAP's nordiske chef, Karen Nielsen, når hun skal forklare prisstigningen på SAP's hovedprodukt, Business Suite 7.

Opgraderinger er i princippet gratis, når en kunde anskaffer sig en Business Suite.

Til gengæld skal kunden betale en årlig procentdel af anskaffelsesprisen i en vedligeholdelsesafgift, den såkaldte maintenance fee, som med lanceringen af Business Suite 7 med et pennestrøg er steget fra 17 til 22 procent.

"Faktisk er denne pris ikke steget i flere år, og flere af vores konkurrenter tager en højere vedligeholdelsesafgift," siger Karen Nielsen.

Amerikanske Oracle tager en vedligeholdelsesafgift på netop 22 procent for sine ERP-produkter, mens Microsoft med Dynamics ligger på 16 procent.

Chef for SAP's EMEA Industries, Henrik Rasmussen, som tidligere var chef for SAP i Danmark, forsvarer prisstigningen med, at SAP med Business Suite 7 introducerer en ny måde at opgradere SAP-applikationer på.

"Med Business Suite 7 introducerer vi et helt nyt opgraderingskoncept. Tidligere skulle it-chefen omtrent hvert andet år gå den tunge gang til direktionen og bede om penge til en opgradering til en ny version. Med Business Suite 7 garanterer vi, at virksomhederne frem til 2015 - altså i seks år - kan køre med applikationen og tilmed gratis få installeret de såkaldte enhancement packs, der tilføjer suiten ny funktioner," siger han.

Henrik Rasmussen forklarer, at SAP tidligere lancerede nye versioner af Business Suiten omkring hvert andet år, og at installeringen af en ny version ofte betød omfattende og ressourcekrævende testkørsler.

"Tidligere understøttede vi to versioner tre år tilbage i tiden - og yderligere tre år til en højere pris. Men de tidligere versioner kunne ikke få tilføjet ny funktionalitet undervejs," lyder det fra ham.

Henrik Rasmussen tilføjer, at den indbyggede 'Solution Manager' gør det nemt at teste og afprøve nye funktioner i installerede enhancement packs for at undgå, at nye funktioner skaber problemer i den eksisterende installation.

[me]Højere pris er god logik[/me]
Rune Toft, som har ansvaret for SAP hos SAP-partneren NNIT mener ikke, at prisstigningen er urimelig.

"Du betaler mere, men får også mere, så det er der god logik i," siger han.

Heller ikke Foreningen af SAP-brugere i Danmark (FSD) ryger op af stolen over den proklamerede prisstigning. Foreningens forretningsfører Jens Øe har tidligere udtalt til Computerworld:

"FSD har ikke nogen fælles holdning til SAP's licensprisstigninger. FSD har ikke tradition for at blande sig i SAP's prissætning af produkter og ydelser. Det har naturligvis flere gange været drøftet på vores generalforsamling og er hver gang blevet afvist af et stort flertal."

Skal ikke nødvendigvis opgraderes hvert andet år

Henrik Rasmussen understreger, at SAP med det nye opgraderingskoncept gør op med den automatik, at software partout skal opgraderes og opdateres mindst hvert andet år.

"Business Suite 7 er en forretningskritisk applikation, som er meget kompleks. Den holder styr på en hel række komplekse processer i virksomhederne. Og vi mener, at vi giver virksomhederne mere tryghed og bedre mulighed for langtidsplanlægning, når de med Business Suite 7 er sikre på, at de ikke om et par år skal investere ressourcer i at installere en ny version," siger han.

Flere SAP-kunder i udlandet - navnlig i SAP's hjemland Tyskland - har reageret kraftigt mod den nye prismodel, og SUGEN, som er en sammenslutning af SAP-brugergrupper i 12 lande, er sammen med SAP blevet enige om at opstille en række målinger for, om kunderne rent faktisk opnår de fordele, som SAP lover.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere