Orlando, Florida: SAP vil ned i markedet. Microsoft vil op.
Siden Microsofts køb af Navision har den amerikanske softwaregigant siddet lunt på det danske marked for erp-systemer til mindre og mellemstore virksomheder. Et marked, SAP gerne vil have fingre i.
SAP er ellers kendt for primært at henvende sig til klodens allerstørste virksomheder, når det gælder om at sælge forretningstunge systemer.
Men udviklingen kommer nedefra, bemærker SAP's chef for EMEA, danskeren Henrik Rasmussen, som tidligere stod i spidsen for SAP i Danmark.
"Nogle husker måske det for længst hedengangne hardwarefirma Digital, som op gennem firserne og begyndelsen af halvfemserne tjente tykt på at levere servere og terminaler til det såkaldte midrange-marked - altså markedet for mellemstore virksomheder.
Men Digital ville ikke have noget med pc'er at gøre, som for alvor begyndte at vinde indpas i halvfemserne. Fortjenesten var ganske enkel for lav, mente firmaet. Og det endte som bekendt med, at firmaet endte i en dyb krise og blev opslugt af pc-producenten Compaq (som senere fusionerede med HP, red.), siger Henrik Rasmussen.
Og samme fejl vil SAP ikke begå, bedyrer han.
Mere end et bogholderi
Jens Bager, der er nordisk chef for netop smv-markedet (små og mellemstore virksomheder, red.), har især kig på de mange tusinde kunder, som i dag har et aldrende Concorde/XAL system og efterhånden spekulerer i at skifte det ud.
"Jeg anslår, at der er mellem 2.000-3.000 kunder på disse ældre systemer, som står til at blive udskiftet. Og de kunder er vi på udkig efter," siger han.
Jens Bager indrømmer, at SAP langt fra er det billigste system at anskaffe, men han mener, at investeringen på langt sigt vil hente sig hjem.
"Et erp-system er i dag langt mere end et bogholderi. Det er et værktøj til at styre hele din forretning, uanset hvilken branche du opererer i. Og når jeg mener, at SAP er det sikreste valg, skyldes det blandt andet, at kunderne med god grund kan føle sig usikre på Microsofts strategi for deres erp-forretning. Erp udgør jo kun en minimal del af Microsofts forretning, mens det hos SAP er vores eneste fokusområde, siger Jens Bager
SAP tog fejl
Henrik Rasmussen fra EMEA Industries forklarer, at han også har måttet kæmpe en hård kamp med den øvrige SAP-ledelse for at få den til at forstå nødvendigheden af at have fokus på hele markedet - og ikke kun de store virksomheder.
SAP leverer løsninger til i alt 26 brancher fordelt på seks hovedområder:
1. Offentlig sektor
2. Finans og forsikring
3. Trade og retail
4. Service og kommunikation
5. Consumer-produkter
6. Fremstillingsvirksomhed
Og da Henrik Rasmussen i begyndelsen af året satte sig i stolen som chef for EMEA Industries, var løsningerne til de små og mellemstore virksomheder ikke med i hans portefølje.
"Det var en fejl, og vi har nu tilpasset organisationen, så vi har fokus på alle markeder," siger han.
Henrik Rasmussen afviser, at det øgede fokus på smv hænger sammen med den igangværende krise, hvor alle virksomheder - store som små - holder igen med investeringerne.
"Det er klart, at vi skal have fokus på nysalg, men SAP skal være på alle markeder og skal også være i stand til at levere fleksible løsninger. Jeg tror nu ikke på en 'one size fits all-model'. I de tilfælde, hvor man siger, at 80 procent er standardsoftware og 20 procent er tilretning viser det sig ofte, at de sidste 20 procent koster lige så meget som de første 80," siger han.
"SAP's opgave er at forstå en virksomheds forretningsproces fra start til slut. Og selvom det sjældent er raketvidenskab, så bliver topledelsen i de fleste virksomheder overrasket over, hvor mange processer, der indgår i virksomhedens forretningsgange, og hvor mange parametre, et SAP-system kan holde styr på," siger Henrik Rasmussens.
"Det er derfor, både vi og virksomhederne har så meget fokus på business intelligence. Og netop business intelligence er et eksempel på en teknologi og en proces, der fra at være forbeholdt de helt store virksomheder nu er tilgængelig for langt de fleste. Og i en tid, hvor alle har fokus på trimning og effektivisering, findes der ikke et bedre værktøj end business intelligence," siger Henrik Rasmussen.