I en tid hvor finanskrise og globalisering tranformerer virksomheder og markeder, kræver det i stadigt højere grad innovative og kreative medarbejdere at skabe de produkter og services, der skal sikre virksomhedens overlevelse.
Men både innovation og kreativitet indeholder det samme grundstof: Viden. Relevant viden. Nødvendig viden.
I mange år havde man den såkaldte "opslagstavle" i kantinen, hvor ledelse, personaleforening m.fl. kunne kommunikere til medarbejderne om, hvad der foregik i virksomheden.
Fra midten af 1990'erne blev e-mailen den foretrukne kommunikationsform til medarbejderne og medarbejderne imellem.
Udviklingen går dog i retning af at etablere intranets, der som virksomhedens officielle interne kommunikationsplatform skal erstatte den ofte omsiggribende og desværre ofte irrelevante e-mail-kommunikation.
Dog har de fleste virksomheder svært ved at fastholde medarbejdernes aktivitetsniveau på intranettet.
Især på områder, der rent faktisk er med til at skabe og fastholde værdi i virksomhederne, eksempelvis facilitere relevant og ensartet kommunikation på tværs af hele organisationen, samarbejde og videndeling på tværs af projekter og lignende.
Analyser viser, at kantinemenuen og telefonbogen stadig er de funktionaliteter, som bruges og efterspørges mest på virksomhedens intranet, mens den værdiskabende videndeling og kommunikation stadig foregår per e-mail - eller i bedste fald i afgrænsede online "projektrum".
Virksomheders stadigt udbredte anvendelse af e-mailen skyldes, at den information, der modtages via denne kanal, som udgangspunkt opleves som personlig.
Det betyder, at en e-mail vurderes relevant i forhold til det arbejde eller det projekt en medarbejder er en del af. Men megen værdifuld viden ligger af selvsamme grund ofte og gemmer sig i medarbejdernes indbakker.
Hvorfor ikke sikre, at den er forankret i virksomheden og tilgængelig for alle medarbejdere?
Hvordan gør man intranettet attraktivt?
Virksomheder har i stigende grad brug for en kommunikationsplatform, der optimerer den interne kommunikation, således at den relevante og nødvendige viden flyder derhen, hvor den kan omsættes til innovation og kreativitet og dermed værdi for virksomheden.
Tænk på dine medarbejdere som ligeså kræsne over for din kommunikation, som dine kunder og forbrugere er generelt.
Et intranet skal målrettes den enkelte medarbejder, og man kan tage ved lære af eksempelvis Facebook.
På Facebook væger man selv den information, man ønsker at modtage. Man vælger selv sit netværk, tilmelder sig relevante interessegrupper, mikroblogger selv og responderer på relevante mikroblogs.
Derved skabes dialog og videndeling på tværs af ens netværk.
Tænk derfor community-tankegangen ind i virksomhedens intranet. Forestil dig, at du logger ind på intranettet om morgenen.
Du ser, hvad dine kolleger har foretaget sig, hvad de arbejder med nu og deraf også, hvor du eventuelt kan bidrage med relevant viden.
Der vil være en oversigt over dine projektaktiviteter, dine seneste dokumenter, dine ratings på problemløsning postet af kolleger og dine seneste e-mails og så videre.
Ud over et bedre informationsflow i virksomheden, kan en øget og daglig brug af intranettet give virksomheden mulighed for at måle på aktivitets-/samarbejdsniveauet og gøre det til en aktiv del af medarbejderudviklingen; at blive bedre til at samarbejde og dele sin viden.
Et community-baseret intranet vil være et opgør med endeløs e-mail-kommunikation og den elektroniske "opslagstavle", som mange intranet i dag er endt som og vil i stedet være et innovativt skridt hen imod en langt bedre udnyttelse af virksomhedens videnkapital og effektivisering af arbejdsgange ved hjælp af funktionaliteter og tankegange, som de fleste af os allerede i dag kender fra internet communities som Facebook, LinkedIn, Twitter med flere.
Carsten Brogaard Jensen er administrerende direktør i Valtech.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.