Computerworld News Service: Europa-Kommissionen vil af med det kludetæppe af nationale regler, der styrer, hvad musik- og filmforbrugere kan downloade fra internettet, og i stedet skabe et enkelt online-marked til alle i den Europæiske Union, oplyser kommissærerne Viviane Reding og Meglana Kuneva.
Det er på nuværende tidspunkt ulovligt at shoppe rundt efter billigere downloads fra nabolande på grund af det kludetæppe af licenssystemer, der eksisterer på tværs af de 27 EU-lande.
Forhindringerne i at skabe et enkelt velfungerende marked for online-indhold i EU kommer fra ophavsretsorganisationer, der indsamler royalties på vegne af pladeselskaber, musikere og musikudgivere, fortæller Viviane Reding, som er kommissær for Informationssamfundet og Medierne.
Disse organisationer har traditionelt opdelt Europa langs de nationale grænser. De har med held modsat sig forslag om at tillade priskonkurrence på tværs af grænserne med det argument, at det vil skade musikerne.
Dette har eksempelvis resulteret i, at den franske detailhandel, Fnac, kun tillader, at folk med kreditkort udstedt i Frankrig køber online-indhold fra dens internetforretning. På lignende vis forhindrer Storbritanniens største tv-selskab, BBC, alle uden for Storbritannien i at se dets tv-programmer online efter den første udsendelse.
En ophavsretslicens til online-indhold, der strækker sig på tværs af EU, vil give lavere priser for forbrugerne, hvilket på sigt kan afholde folk fra ulovligt at downloade piratkopieret materiale, forklarer Viviane Reding.
Europa-Kommissionen ønsker ligeledes at oprette et samlet regelsæt for hele EU til kopiering af downloadet materiale til privat brug, oplyser Meglana Kuneva, som er kommissær for Forbrugerpolitik.
Under EU-ophavsretslovgivning fra 2001 overlades spørgsmål om privat kopiering af digitalt materiale til de nationale myndigheder. I Storbritannien og Irland har forbrugerne ikke engang lov til at skabe en enkelt kopi af en ophavsretsbeskyttet sang købt over internettet, mens andre lande tillader begrænsede antal kopier til eget, privat brug.
"I øjeblikket får forbrugerne at vide, hvad de ikke har lov til at gøre med downloadet materiale, i stedet for hvad de godt må," siger Meglana Kuneva.
"Det ønsker vi at lave om på ved at skabe en klar og afstemt definition på tværs af EU af, hvad der frit kan kopieres."
Kuneva og Reding offentliggjorde deres intentioner om at forbedre vilkårene for online-shoppere, samtidig med at de løftede sløret for websitet eYouGuide.eu, som giver praktiske råd om forbrugeres digitale rettigheder under EU-lovgivning.
Guiden forklarer, hvilke rettigheder forbrugerne har online. Hvis man for eksempel køber noget over internettet, og varerne ikke ankommer inden for en måned, så har man automatisk ret til at få pengene tilbage. På samme måde har man også en syvdages periode efter et online-køb, hvor man uden videre har ret til at ændre mening og annullere ordren.
Guiden forklarer også folks ret til privatliv, og at deres data skal beskyttes.
En undersøgelse udført af Europa-Kommissionen viser, at selvom en tredjedel af EU's borgere er ivrige efter at drage fordel af de lavere priser fra websites fra nabolandene, så er det kun syv procent, der faktisk gør det.
Kun 12 procent af EU's internetbrugere føler sig trygge ved at handle over nettet, mens 39 procent nærer stor tvivl om sikkerheden, og 42 procent slet ikke foretager økonomiske transaktioner over nettet.
"Internettet har alt at byde på for forbrugerne, men vi er nødt til at opbygge tilliden, så folk kan handle med ro i sindet," siger Meglana Kuneva.
Oversat af Thomas Bøndergaard