Forretningen går tilfredsstillende for SAP-huset Segmenta, selv om væksten i omsætningen langt fra nåede de 30 procent, som direktør Lars Damgaard forudså for et år siden.
"Jeg må bare sige, at der er kommet nogle ting i verden, som vi ikke helt har kunnet påvirke. Antallet af nye projekter er ikke det samme, som det har været, og vi kan mærke en vis tøven hos kunderne over for at sætte nye projekter i gang," forklarer Segmentas administrerende direktør.
Han tilføjer, at hvis "du hakker 2008 over i to, så var væksten næsten hjemme i første halvdel, men fladede så ud."
19 certificerede i Asien
I øjeblikket har Segmenta 54 medarbejdere i Danmark og i alt 22 i Vietnam. De 22 i Asien består af 19 certificerede SAP-konsulenter, en administrativ medarbejder, en sælger og en udstationeret dansk direktør.
"Forretningen i Vietnam går udmærket. Vi har fået alle 19 konsulenter certificeret, og de hjælper os med især opgraderingsprojekter og ting som interfaces og uddata og lignende volumenbaserede opgaver. Derudover har vi flyttet det meste noget af vores produktudvikling som SAP add-ons-produkter til Vietnam," siger Lars Damgaard.
Segmenta går meget efter energi/forsyningsbranchen og tæller blandt sine 20-25 kunder virksomheder som Dong Energy, SEAS-NVE, Energinet.dk. Derudover er også grovvareproducenten DLG blandt kunderne som i det hele taget tælles blandt de større danske SAP-brugere herhjemme.
Fra Cap til Segmenta
Den 1. marts måtte Capgemini i Norge slippe sin SAP Practice Manager Øyvind Stensby, der rykkede til Segmenta, hvor han skal stå i spidsen for virksomhedens norske afdeling. I Norge regner Lars Damgaard bestemt med vækst.
"Men det er selvfølgelig også nemmere at nå pæne vækstrater, når man starter fra et lavt udgangspunkt," erkender Damgaard.
Han er i øvrigt overbevist om, at Segmenta vinder markedsandele ud fra følgende betragtning: "Markedet vokser ikke, vi ansætter - ergo vinder vi markedsandele."
"Mange analysefirmaer giver sig af med at fortælle os, hvornår der igen er medvind, men om det bliver i 2010 eller 2011, det er ikke til at vide. Det ene øjeblik er der lyspunkter, men så ugen efter ser det hele tilfrosset ud igen," konstaterer Segmenta-direktøren.
Ingen procenter i år
Konkurrencen mærker Segmenta ikke mindst fra Capgemini, IBM og Accenture.
"Vi møder også, hvad vi kalder 'konkurlegaer' som NNIT, Spring og Applicon, hvor vi ind imellem samarbejder noget med NNIT og Spring," siger Lars Damgaard.
Om forventningerne til 2009 siger Lars Damgaard:
"Vi forventer vækst i år, men jeg tør ikke spå om procenter, der er jeg blevet mere forsigtig."