Computerworld News Service: Dagen efter offentliggørelsen af, at MySpaces topchef, Chris DeWolfe, trækker sig fra posten, oplyser News Corp., at ny CEO bliver Owen van Natta, som tidligere har været vicepresident for drift hos Facebook.
Owen van Natta tiltræder som administrerende direktør med øjeblikkelig virkning.
Van Natta vil rapportere direkte til den tidligere CEO for AOL Jonathan Miller, der for nogle uger siden blev udnævnt til News Corp.s CEO for digitale medier og digital direktør.
Owen van Natta har også arbejdet for Amazon.com som vicepresident for den globale forretningsudvikling og kommer til MySpace fra onlinemusik-virksomheden Playlist, hvor han var administrerende direktør.
Miller skriver i en udtalelse, at Van Natta medbringer en "dyb forståelse" af sociale netværk, der sammen med hans erhvervs- og driftserfaring vil gøre det muligt for ham at føre MySpace til den næste vækstfase.
Van Natta kommer på banen, netop som MySpace, der engang var den ubestridte leder af de sociale netværks-sites, har mistet sin førerposition til Facebook.
Ved at vælge en person, der var tæt involveret i at bygge Facebook op, til hvad det er i dag, håber News Corp. tydeligvis, at MySpace vil få en hurtig tilførsel af best practices og gode strategier til at vinde tabt terræn tilbage.
Overhalet af Facebook
I marts 2008 havde Fox Interactive Medias sites, som også tæller MySpace, sammenlagt 88,3 millioner unikke besøgende fra USA. Dette antal var ifølge comScore i sidste måned faldet til 85,1 millioner. I samme periode steg antallet af unikke amerikanske besøgende på Facebook fra 36 millioner til 61,2 millioner.
På verdensplan overhalede Facebook MySpace sidste år. I december tiltrak Facebook ifølge Nielsen Online globalt set 108,3 millioner unikke besøgende, mens MySpace havde 81 millioner.
Facebook oplyste for nyligt at have opnået 200 millioner månedlige brugere. News Corp. udtalte i sidste uge, at MySpace på verdensplan har 130 millioner "passionerede tilhængere" og 1.600 ansatte.
Den tid, som medlemmer bruger på Facebook, eksploderede mellem december 2007 og december 2008 med 566 procent fra 3,1 milliarder minutter til 20,5 milliarder minutter, skriver Nielsen Online i en rapport, der udkom i sidste måned.
Facebook har med dette bruger-engagement det største gennemsnits-tidsforbrug per person - tre timer og 10 minutter - ud af de 75 mest populære online-netværk på verdensplan, påpeger Nielsen Online.
Oversat af Thomas Bøndergaard