Computerworld News Service: Chris DeWolfe opgiver sin stilling som administrerende direktør for MySpace, hvis vækst er stagneret i konkurrencen med den nærmeste konkurrent Facebook.
President for MySpace, Tom Anderson, ligger desuden i forhandlinger om, hvordan hans nye rolle i firmaet skal defineres, fortalte New Corp., MySpaces moderselskab, onsdag.
News Corp. har ikke søgt efter en erstatning for Chris DeWolfe, som vil blive i firmaet både som medlem af bestyrelsen for MySpace Kina og som strategisk rådgiver.
Nyheden blev offentliggjort få uger efter, at News Corp. hyrede den tidligere administrerende direktør for AOL, Jonathan Miller, som leder af selskabets internet-operationer, blandt andet MySpace, som chef for News Corp.'s Digital Media Group og som selskabets chief digital officer.
Kæmper mod Facebook
MySpace, som engang var langt det største sociale netværk i verden, har måttet se sin popularitet falme, mens konkurrenten Facebook tiltrækker brugere som aldrig før.
I marts 2008 havde Fox Interactive Medias hjemmesider, og heriblandt MySpace, 88,3 millioner unikke besøgende fra USA, men i sidste måned var det tal faldet til 85,1 millioner, fortæller ComScore. I samme periode steg antallet af Facebooks unikke besøgende fra USA fra 36 millioner til 61,2 millioner.
Internationalt set overhalede Facebook også MySpace sidste år. Ifølge Nielsen Online tiltrak Facebook i december 108,3 millioner unikke besøgende fra hele verden, mens MySpace fik 81 millioner.
I perioden fra december 2007 og december 2008 foregik der desuden en eksplosiv vækst i den tid, Facebook-brugerne brugte på hjemmesiden. Den voksede med 566 procent, fra 3,1 milliarder minutter til 20,5 milliarder minutter, fortalte Nielsen Online i en rapport, der blev offentliggjort i sidste måned.
Eksperter mener, at Facebooks popularitet skyldes flere ting, men et vigtigt element er, at siden har appel til en meget bred målgruppe, der opfatter Facebook som et mere organiseret og kontrolleret miljø end de konkurrerende sociale netværk. De fleste profiler er for eksempel oprettet i brugernes eget navn, hvilket ikke er tilfældet på MySpace, ligesom Facebooks layout til sammenligning også er mere strømlinet og ren.
Facebook tilbyder desuden sine brugere et meget detaljeret privacy-system, hvor brugerne har mange muligheder for at finjustere, hvem der kan få adgang til deres profil og data i det hele taget. Derudover var Facebook først ude med tilbuddet om tredjeparts-applikationer, hvilket kun gjorde siden endnu mere populær.
Facebook meddelte for nyligt, at hjemmesiden nu har mere end 200 millioner brugere hver måned. Sidste onsdag fortalte News Corp. til gengæld, at MySpace har 130 millioner 'passionerede tilhængere' fra hele verden og 1600 medarbejdere.
News Corp. fortæller også, at Jonathan Miller har planer om 'i en nær fremtid' at fremkomme med en helt ny management-struktur for MySpace.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen