2,9 millioner konvolutter bliver spyttet ud fra ATP i juni. Når danskerne får mulighed for at hæve penge fra den Særlige Pensionsopsparing, SP, kommer det nemlig til at foregå på den gammeldags facon: På papir.
Papirløsningen betyder, at alle får et brev, som skal underskrives og returneres, hvis man vil have udbetalt sin SP. Derefter tager it-systemerne over, og brevene scannes og registreres, og pengene overføres til den enkeltes NemKonto.
Kundechef i ATP Ellen Dalsgaard Zdravkovic forklarer, at ATP ikke er teknologiforskrækket, men har valgt ud fra en helhedsvurdering.
"Vi har valgt det, fordi det er en særlig situation. Det er den løsning, vi vurderer er den sikreste måde at komme ud til alle," siger hun og forklarer:
"Den her teknologi er afprøvet, og den er sikker. Vi har undersøgt andre muligheder, men det er den simpleste måde at gøre det på."
Ifølge kundechefen er der afsat 100 millioner kroner til den samlede løsning. ATP forventer, at skulle bruge 70 millioner kroner, men afhængig af hvor mange, der ønsker at få udbetalt SP-midlerne, kan der bruges yderligere 30 millioner kroner.
It en mulighed
Ellen Dalsgaard Zdravkovic fra ATP fortæller, at det var en mulighed at bruge it-understøttelse af udbetalingen. Men det nuværende it-system som bruges til SP-ordningen er ikke lavet til en opgave som den, ATP nu står med. Tidsfaktoren har blandt andet spillet ind.
"Det er en samlet vurdering. Vi har haft kendskab til det fra primo marts og skal være klar til juni," siger hun.
SP-systemet er ifølge kundechefen designet som et pensionssystem og har slet ikke dimensionerne til at håndtere en udbetaling af dette omfang.
"Det system, der ligger til grund for SP, er etableret til at håndtere omkring 6.000 udbetalinger om måneden," siger Ellen Dalsgaard Zdravkovic.