Der er skrevet en bøde på 25.000 kroner til den københavnske natklub Club Renommé, der er blevet dømt for at udsende spam via mobiltelefonen.
Dommen er den første af sin art, og et tydeligt signal om hvad, man kan vente sig, hvis man spreder sms-spam.
"Det er på tide, at der bliver sat en stopper for ulovlige reklamer via mail og sms," lyder det fra Forbrugerombudsmanden, der får rigtig mange klager fra spam-trætte forbrugere, og derfor er yderst tilfreds med dommen.
"Dommen sender et utvetydigt signal om, at nok er markedsføring via e-mail eller sms et billigt alternativ, men hvis man ikke sikrer sig, at modtagerne siger god for og samtykker til denne type henvendelser, kan det koste dyrt, siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe til Danmarks Radios P1-nyheder.
100 kroner pr. sms
Natklubben har ikke kunnet fremvise nogen dokumentation for, at brugerne ønskede at modtage beskederne, som er blevet udsendt fra Club Renommé, og det har kostet.
Københavns Byret har i dommen fastslået, at en spam-sms giver afsenderen en bøde på 100 kroner pr. afsendt meddelelse.
Afgørelsen mod natklubben er desuden blevet skærpet af, at Club Renommé tidligere har ignoreret en advarsel fra Forbrugerombudsmanden. Reprimanden handlede ligeledes om ulovlige udsendelser af mails og sms'er.
Bøden gives således for to forhold mod Club Renommé
De første 20.000 kroner er udskrevet for udsendelse af 200 sms-beskeder, og de følgende 5.000 kræves for ikke at overholde den første advarsel.
Overholder man ikke loven, bliver det et meget dyrt frimærke, man frankerer sine sms'er med, konkluderer Forbrugerombudsmanden, der mener, at dommen virker afskrækkende.