Computerworld News Service: Adobe Systems løftede mandag sløret for en ny version af sin Flash-teknologi til multimediestreaming, der vil gøre det muligt at afspille indhold på tv'et direkte fra internettet, hvilket udgør en ny valgmulighed på markedet for det digitale hjem.
Adobe har også en helt række partnere på plads til at understøtte teknologien ved navn Adobe Flash Platform for the Digital Home. Den ny platform er nu tilgængelig til OEM'er (original equipment manufacturers), og de første enheder og processorer, der understøtter den, vil komme på markedet i årets andet halvår, oplyser Adobe.
De partnere, der vil understøtte den ny version af Flash er Atlantic Records, Broadcom, Comcast, Disney Interactive Media Group, Intel, Netflix, STMicroelectronics, The New York Times Company, NXP Semiconductors og Sigma Designs.
Nye muligheder for forbrugerne
Brancheanalytiker Ben Bajarin, som er leder af forbrugerteknologi hos Creative Strategies, mener, at denne nyhed er betydningsfuld, fordi den gør Flash til den første teknologi, der gør det muligt for underholdningsleverandører at streame indhold direkte til fjernsynet.
Den eneste måde at få denne slags indhold ind på fjernsynet på er på nuværende tidspunkt ved at forbinde det til en pc eller en set-top-boks, forklarer han.
Benjarin fortæller, at Adobe også nærmer sig sin strategi for det digitale hjem fra en anden tilgang end sine konkurrenter. I stedet for at tilbyde en pc med et mediefokuseret styresystem, sådan som Microsoft gør med pc'er, der er optimerede til den digitale hjemmeunderholdning, ønsker Adobe at tilbyde en softwareplatform, der kan levere indhold direkte fra internettet til tv'et.
"Adobe har mere en tilgang som fra en udviklingsplatform," siger han. "Adobe vil have medievirksomheder til at overveje, hvordan de udvikler dette indhold og have dem til at bruge Flash som den underliggende arkitektur for at levere streamede, webbaserede tjenester til tv'et."
Den ny version af Flash vil også gøre det muligt at sende indhold direkte til set-top-bokse eller til Blu-ray-afspillere fra internettet, oplyser Adobe.
På trods af fremkomsten af IP-baseret tv, og selvom forskellige underholdningsvirksomheder leverer deres tv-programmer på nettet, så har fjernsyn som underholdningsplatform ikke udviklet sig meget, mener Bajarin.
Men nu er fjernsyn ved at blive mere sofistikeret, så virksomheder lige fra it-leverandører som Microsoft og Adobe over kabel-tv-leverandører som Comcast og Time Warner til medievirksomheder som Disney forsøger at finde på nye og bedre metoder til at levere on-demand digital underholdning fra nettet og ind i stuen.
Bajarin mener, at det at tilbyde internet-til-tv-underholdning ved hjælp af en teknologi som Flash er en måde at give forbrugerne flere valgmuligheder på. Det vil også vil levere en brugergrænseflade til, hvordan de kan få adgang til indhold fra websites for deres yndlings-tv. Hvis man på nuværende tidspunkt vil bruge internettet til at se tv, er man nødt til at navigere til forskellige websites på en pc for at finde det, man gerne vil se.
"Kabel- og satellit-tv-branchen er en maskine, der kun flytter sig langsomt," siger han. "Det er ved at være på tide, at der er nye oplevelser at forbruge og indhold at browse og dele, der ikke dikteres af tjenesteleverandørerne."
Microsoft har også en teknologi til streaming af video og multimedia ved navn Silverlight, der konkurrerer mod Flash, men har indtil videre ikke udgivet en version, der kan streame indhold fra nettet til fjernsynet.
Oversat af Thomas Bøndergaard