Søgemaskineoptimering er i fokus som aldrig før. Og med rette - søgemaskinernes resultatsider er en omkostningseffektiv markedsføringskanal. Desuden tilbyder de en fantastisk mulighed for måling af konverteringsgrad for de enkelte søgeord, som ingen anden kanal kan tilbyde. Til sammenligning: hvordan måler du den reelle effekt af en billboard-kampagne?
I købsprocessen bruger potentielle kunder i stigende grad søgemaskinerne til at finde leverandører. Mange har google.dk som startside i deres browser og starter alle besøg på websites med en søgning. Brugerne giver typisk top 3 links i søgeresultatet deres opmærksomhed, så her skal man helst optræde.
Hvordan kan det så være at de store danske virksomheder, og mange af de mindre, er så dårlig til at varetage denne mulighed?
I en artikel i seneste nummer af Markedsføring udpeges Jyske Bank som dårlige til at markedsføre oplagte ord i søgemaskinerne.
Og alene det faktum, at kommunikations- og marketingdirektøren skal rådføre sig med it-afdelingen for at konstatere, om der er igangsat et initiativ til at synligøre virksomhedens sider mere i søgemaskinerne, påviser en væsentlig grund til det dårlige resultat: søgemaskineoptimering skal ikke ejes af it-afdelingen.
Det er en lige så væsentlig del af marketingstrategien som tv-reklamer eller et nyt kampagnesite.
Hvad skal man så gøre? Her præsenterer vi syv områder, som er nødvendige for effektiv søgemaskineoptimering.
Organisatorisk forankring.
Søgemaskinemarketing er kommunikation og marketing. Det er ikke it. Ansvaret er ledelsens, da effektiv marketing i søgemaskiner kræver en strategi på tværs af medier og sites.
Sørg for at lave en overordnet SEO-strategi, hvor de forskellige søgeord mappes med sider på websitene. De søgeord, der skal optimeres til, vælges ud fra, hvilke ydelser du vil promovere, samt hvordan de besøgende søger for at finde dem. Det er også vigtigt at sætte mål for indsatsen, så du ved, hvornår du har opnået en succes.
Sørg for at blive indekseret i de foretrukne søgemaskiner.
I Danmark har Google den absolut største penetration, så det er et godt sted at starte. Den hurtigste måde at blive oprettet i søgemaskinerne på, er en kombination af at oprette et Google Sitemap og sende til Google, samtidig med at få andre sites til at linke til dit.
Kombinér gerne med annoncering i resultatlisten for samme ord, især inden dine indsatser med søgemaskineoptimering har båret frugt.
Sørg for, at det CMS du bruger, giver dig mulighed for at skrive søgemaskinevenligt, samt at den implementeringspartner, du vælger, har forståelse for de tekniske forudsætninger for at producere søgemaskinevenlige sider.
Optimér de enkelte sider til de ord som de skal blive fundet på ud fra din søgemaskinestrategi. Det er selvfølgelig vigtigt, at siderne stadigvæk appellerer til de besøgende, så kunsten her er at skrive teksterne sigende, og samtidig inkludere de væsentlige søgeord.
Arbejd aktivt med linkudveksling, både på dit site og med eksterne sites. Husk at links skal indeholde de søgeord, du optimerer siderne til, og at de skal linke direkte til den side, som søgeordet optimeres til.
Lav løbende målinger og justeringer af dit indhold for at sikre en kontinuerlig placering i søgeresultaterne.
Lyder det svært? Det kan det også være. Heldigvis er der mange gode kilder til information på nettet - heriblandt Googles egen guideline. Ellers er der flere konsulenthuse med gode kompetencer inden for søgemaskineoptimering som kan hjælpe.
Carsten Brogaard Jensen er adm. direktør i Valtech.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.