Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Fatter virksomhederne overhovedet Twitter?

Klumme: Forstår virksomhederne da ingenting, når de kvidrer løs på Twitter? Eller er der bare ikke så mange af dem, der har lyst til en dialog med deres kunder?

Twitter er en tjeneste, hvor man kan sende små beskeder i sms-størrelse til hvem som helst, der melder sig som modtager.

Twitter vokser voldsomt i denne tid, og jeg spekulerer tit over hvorfor.

At twitte betyder at kvidre, og jeg har med undren fulgt mine kollegers småkvidren om stort og småt uden at finde ret meget af det interessant.

For de kvidrer løs om hvad som helst. Ofte direkte fra mobilen og helt uden filter.

Min kloge kollega Karin Høgh kvidrer interessant om udviklingen inden for podcast, men hun kvidrer også, at hun lige har fået skiftet bundkort på sin Dell, og at hun har problemer med at udfylde en formular på et web­site.

Og jeg er ligeglad.

Martin Thorborg kvidrer nogle gange om nethandel, men mest om alt muligt andet, og det rager mig altså langsomt, at hans børn leger i Palm Beach i aften.

Men sådan kvidrer de altså, og man må tage det hele med. Hele personen - ikke bare det faglige. Alle tweets eller ingen.

Og når min irritation lige har lagt sig, så ER det jo faktisk meget hyggeligt at få lidt indblik i de søde menneskers liv. Ægte smalltalk lige­som henne i Amerika.

I januar havde Twitter fået knap seks millioner brugere, hvilket ikke er meget i forhold til Facebook. Men væksten er 1.000 procent på et år, og hvis det fortsætter sådan, kan det hurtigt blive til noget.

Jeg tror, Twitter er en succes af samme grund som SMS. Det er hurtigt, nemt og mobilt. Vi gider ikke læse langt, når vi er på farten, men vi vil gerne læse meget.

Og jeg tror, Twitter er en succes af samme grund som Facebook.

Vi foretrækker levende mennesker fremfor brands og reklamer. Smalltalk er populært.

De professionelle forsøger at ødelægge festen

Og mens flere og flere leger med Twitter, forsøger de ufølsomme professionelle at ødelægge festen.

Som nu DR og Berlingske Tidende, der sender nyheder ud på Twitter. Ikke breaking news, men stort set revl og krat. Og for at det skal være nemt for dem, sender de dem ud i klumper på seks-otte stykker ad gangen. Det er jo spam!

Flere virksomheder gør det samme. De kvidrer anonymt og derfor kedeligt. De knalder et ordentligt læs historier afsted, lægger et link på hver og håber på flere besøg på hjemmesiden. Det er halv­hjertet, dødkedeligt og fylder alt for meget.

Nogle af dem forsøger at hverve 'fans' via Twitter.

De melder sig som 'followers' af hvem som helst i det håb, at de til gengæld vil abonnere på virksomhedens kvidder.

Mine sjældne tweets følges således af Trendoutlets, Starbuck Coffee og Mineralweb. I læser jo ikke, hvad jeg skriver, og jeg er ­IKKE i målgruppen for jeres produkter.
Buh!

De råber op uden fornemmelse for omgivelserne, som bande­krigere på D'Angleterre. Forstår virksomhederne da ingenting? Eller er der bare ikke så mange af dem, der har lyst til en dialog med deres kunder?

Jeg synes, at I skal lege med eller forsvinde. Twitter handler ikke om hverken teknik eller kanaler.
Twitter handler om nærvær.

Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis