Mens prestigeprojektet Statens It er blevet kørt i pit, er Finansministeriet klar til at sende en toptunet udgave af regionernes it på banen ud fra selvsamme centrale tankegang.
110.000 it-brugere og 1.600 it-medarbejdere i regionerne ser dermed ud til at stå over for markante ændringer.
Det viser dokumenter, som Computerworld har haft adgang til.
Planerne fremgår af et udkast til en rapport, som Deloitte har udarbejdet på vegne af Styregruppen for Tværoffentligt Samarbejde, STS, Finansministeriet og Danske Regioner.
Rapporten anslår, at der er millioner at hente ved en mere effektiv administration i regionerne.
I det seneste udkast til rapporten fremgår det, at der er besparelser i størrelsesordenen 140 til 215 millioner at hente om året, hvis alle regioner administrerede lige så effektivt som de mest effektive.
Et sted mellem 100 og 150 millioner kroner af det beløb skulle kunne findes ved mere ensartet it-understøttelse.
It-arbejdet i regionerne omfatter ifølge rapporten 1.600 årsværk, der understøtter 110.000 ansattes arbejde.
Analysen sætter ikke tal på nøjagtig hvor mange af disse årsværk, en besparelse på 150 millioner vil skære væk.
Kuldsejlede Statens It er rollemodel
Rapporten lægger ikke skjul på, at den lægger sig op af den analyse, som førte til oprettelsen af de administrative servicecentre i staten.
Der har blandt andet i udarbejdelsen af rapporten været et ønske om "en sammenlignelighed med den gennemførte analyse af servicecentrene i staten," som det hedder i analysen.
Rapporten peger også på it-området som det mest iøjnefaldende besparelsesområde. Der tales om, at der er de "største forskelle i absolutte tal på it-området."
Og selvom analysen ikke er lige så direkte i anbefalingerne af en centralisering i et nationalt it-supercenter som forgængeren på det statslige område, så vil den komme til at spille en central rolle i de kommende forhandlinger mellem regeringen og regionerne om den økonomiaftale, som lægger rammerne for driften af regionerne.
Som det også var tilfældet med datagrundlaget for Statens It, så er tallene behæftet med en vis usikkerhed.
I en tabel med hovedtal for potentialerne fremgår det ligefrem af en note, at tallene er "behæftet med en overnormal usikkerhed."
Alligevel konstaterer Deloitte i en vurdering af sin egen analyse, at den har "høj kvalitet for analyser af denne karakter."