Liste over ting, jeg snildt kunne undvære: Hullet i mit tag. At blive beskattet af 5.000 kroner ekstra om året for at kunne arbejde hjemmefra. At vente på, at min Windows-pc installerer servicepacks til XP. Køen på Motorring 3. At vente på support, når min pc er brudt sammen. Kold kaffe.
Der menes meget om multimedieskatten eller it-skatten i disse dage, og vi ved i skrivende stund endnu ikke, om den faktisk bliver vedtaget.
Men hvis den bliver, kommer den til at give utilsigtet hjælp til i hvert tilfælde ét af tidens varmeste it-løsningsområder - desktop-virtualisering.
Jeg forudser, at danske virksomheder i stor stil vil begynde at se sig om efter nye måder at lave hjemmearbejdspladser på - til fordel for både dem selv og medarbejderne.
Med en virtuel desktop i stedet for en pc med en tyk klient slipper medarbejderen for it-skatten og får oven i købet lov til at vælge den smukke Mac, der ellers aldrig kommer på it-afdelingens liste over godkendte arbejdsredskaber.
Medarbejderen skal bare selv sørge for computeren, men skulle vedkommende tilhøre en af de få husstande, der ikke allerede har en computer og en internetopkobling, kan den pågældende jo glæde sig over, at priserne på begge dele tordner nedad i øjeblikket.
Fordelene for medarbejderen stopper jo ikke ved, at han slipper for at betale it-skat.
Han slipper nemlig også for de fleste af de andre ting på min liste:
Opgraderinger og anden vedligeholdelse kan klares om natten, når selv den travleste hjemmearbejder sover. Servicevinduet kan bestilles i forvejen.
I og med at den virtuelle desktop er placeret i datacenteret, fysisk tæt på netværksserveren, øger det også hastigheden på filoverførselen.
Virksomheden vinder selvfølgelig også ved dette setup,
i og med, at der ikke forsvinder en halv time af arbejdstiden gange antallet af medarbejdere, hver gang der skal foretages en større opdatering.
Bedre support, bedre miljø, bedre tag
Det eneste lille minus i den sammenhæng må være, at en ellers altid valid undskyldning for ikke at nå sine ting til tiden forsvinder: "Sikkerhedsopdateringen låste min pc, så jeg ikke kunne arbejde," dur ikke mere.
Ventetiden ved hardwaresupport kan også elimineres:
Den pc, der ikke virker, afleveres til supporten, og du kan med det samme få udleveret en ny, der kan køre din virtuelle desktop med det samme.
Det tager allerhøjst et par minutter, når hverken data eller applikationer er bundet til hardwaren.
Og hvis vi skulle finde på at skrælle hardwaren for alt andet end et tyndt OS og browser, bidrager vi oven i købet positivt til det miljøregnskab, der i forvejen ser helt pænt ud på grund af stordriftsfordelene i datacenteret.
Køen på Motorring 3 slipper vi for de dage, vi nu alligevel kan arbejde hjemmefra, uden at betale it-skat.
Ja, selv hullet i taget kan skatten hjælpe mig med, hvis vi går ud fra, at den er med til at finansiere byggepuljen, som jeg forhåbentlig når at få del i.
Det kan være, jeg kan nå at ringe til tømreren, næste gang min pc går ned.
Pokkers. Nu er kaffen blevet kold igen. Der er altså også grænser for herlighederne.
Karsten Fogh Ho-Lanng er corporate vice president og chief technology officer hos NNIT.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger og er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger.