Business intelligence kan være rasende komplekst. Og så kan det være rørende enkelt. Nærmest banalt.
Den sidste kategori tilhører den simple BI-løsning, som den københavnske restaurantkæde Sticks'n'Sushi fik lavet på initiativ af webbureauet Dwarf for få år siden.
Da besluttede kæden nemlig, at den ville have bedre indblik i, hvad der rørte sig på online-delen af forretningen.
Konkret og enkelt
Med administrerende direktør Kim Rahbek i spidsen, fik Sticks'n'Sushi derfor lavet en lille flash-baseret gadget, der sidder på pc'ens skrivebord og viser de vigtigste nøgletal for restaurantkædens salg.
Det er ikke raketvidenskab, forklarer Kim Rahbek, men det fungerer.
"Systemet gør, at jeg løbende kan følge med i, hvad vi omsætter for via vores website, hvor stor omsætning vi har i de enkelte afdelinger og flere andre ting. Det er en hurtig dataopsamling. Hvis der bliver slået 100 kroner ind via vores net nu, så ryger den direkte over i vores 'value monitor'," siger han.
BI som at følge stemmeoptællingen
Kim Rahbek forklarer, at den simple løsning sætter ham i stand til hurtigere at reagere på forskellige udviklinger i restauranterne.
"Da den viser salget løbende, kan vi sammenligne dagene med hinanden, ugerne med hinanden og så videre. Det giver os hurtig reaktionshastighed, så det ikke først skal ind i vores finansbogholderi, før det kommer op til mig," siger han.
"Det er en god lille gadget. Det er ligesom at følge udviklingen til et folketingsvalg, hvor tallene kommer ind fra de forskellige regioner. Her får vi bare tallene ind for de enkelte afdelinger, og sidst på aftenen, når dagen er forbi, kan vi gå ind og se, hvordan det er gået," siger han.
Brug det aktivt, hvis du vil have værdi
At den simple business intelligence-løsning har været en af årsagerne til firmaets vækst er Kim Rahbek ikke i tvivl om. Tallene for onlinesalget taler da også deres eget tydelige sprog.
Fra at have en omsætning på 7 millioner kroner i onlinesalg i 2006, omsætter Sticks'n'Sushi i dag for 20 millioner kroner alene over nettet. Det svarer til cirka ti procent af restaurantkædens samlede omsætning.
Kim Rahbek forklarer dog, at det kræver en aktiv indsats for at få noget ud af BI. Frugterne høster ikke sig selv, bare fordi man indfører systemet, slår han fast.
"Sådan nogle ting kan kun have effekt på bundlinjen, hvis man bruger det proaktivt i sin organisation. Det har vi gjort ved, at vi hurtigt melder ud til vores afdelingschefer når det går godt, så det stimulerer positivt. Omvendt, hvis det ikke går optimalt, så får vi samme opfølgning, så vi kan korrigere, hvad der skal korrigeres på salgssiden," siger Kim Rahbek.
"Hvis vi ikke bruger den til noget, så ligger den bare og ticker information ud. Så er det ligesom at have en manual liggende uden at bruge den," siger han.
Stort potentiale i BI til nettet
Webbureauet, der står bag den enkle BI-gadget, Dwarf, mener generelt, der ligger et stort potentiale i at overvåge sine online-aktiviteter nøjere.
"Det er i virkeligheden en erkendelse af, at nettet kan måles på alle leder og kanter, og en af udfordringerne er at overskue alle de data, der i virkeligheden ligger gemt," forklarer direktør for forretningsudvikling i Dwarf, Kim Skjoldborg.
Det vigtigste er derfor, at informationerne præsenteres på en simpel måde, mener han.
"Sticks'n'Sushi har en lille, lækker dims på deres skrivebord, hvor de kan følge med i, hvordan det går med salget. Det gør, at statistikken kommer ud af nørdeuniverset og over hos salg- og marketingchefer og direktører, der måske ikke har tid til at dykke ned i lange rapporter," siger han.
Nonchalant forhold til nettet
Kim Skjoldborg mener, der ligger uopdyrkede ressourcer gemt i de mange data, der bare ligger og venter på at blive organiseret. Modsat sushi kan de nemlig ikke spises råt.
"Der er mange, der stadig har nettet som en sideaktivitet i forhold til deres almindelige overordnede forretningsstrategi. Ved at aktivere den viden, der er på nettet og få den ind i ledelsen på en hurtig måde, så er det med til at få synliggjort, hvad nettet betyder," siger han.
Han mener grundlæggende, at alt for mange undervurderer betydningen af kundeforholdet, når det sker over nettet.
"Det er overraskende, hvor lidt fokus, man har på, hvor mange kunder, der for eksempel står af midt under en bestilling, fordi det er meget mindre synligt på nettet," siger han.
"Hvis halvdelen af alle kunderne i en fysisk butik var gået uden at købe noget, havde man nok reageret. Man er meget nonchalant i forhold til den kunderelation, man har på nettet," siger Kim Skjoldborg fra Dwarf.