Hvis man kunne beskatte pessimisme og brug af ordet "krise", ville disse ugers meget omtale skattereform aldrig have været i nærheden af underfinansiering. Tværtimod.
Alle, der følger mediernes nyhedsstrøm, ved, at konjunkturerne er på retur. Bortset fra børne-tv og direkte sport er krisesnak nærmest uundgåelig.
Derfor er det også et utaknemmeligt job at skrive en klumme om medier i disse tider.
Utaknemmeligt, fordi det kræver mere end almindelige doser af lykkepiller for at kunne se de lyse sider i udviklingen i øjeblikket. Men de findes!
Både de lyse sider og eksempler på medarbejdere, hvor smilerynkerne i perioder motioneres mere end de bekymrede rynker i panden.
For mange byder krisen også på muligheder, som nogle har held med og overskud til at udnytte.
Finanskrisen og bankernes tilbageholdenhed er gift for innovative igangsættere. Men den er også en mulighed for etablerede virksomheder.
I højkonjunkturer udfordres man af originale ideer fra mindre, fremadstormende selskaber. Nu, hvor der er mere kamp om finansieringen, er der plads til nye initiativer - virksomhedens egne eller måske ansættelse eller partnerskab med nyt talent.
Muligheden har aldrig været større.
Det er igen blevet nemmere at få fat i de gode medarbejdere, og man får nu op til flere gode ansøgere, når man slår en stilling op.
Når den gode kampagne eller lancering bliver aktuel, er man som annoncør sikker på plads i reklameblokkene i primetime og på at komme forsiden af de gode websites.
I højkonjunktur går de fleste solo og jagter egen vækst. Men i udfordrende tider bliver samarbejdspartneres styrke og potentiale mere synlige og efterspørgslen efter partnerskaber tager til.
Danmark skal samles om at løfte musik-økonomien
Musikbranchen, som jeg selv er en del af, har lige taget initiativ til at etablere en Musikzone, hvor ambitionen er at samle Danmark om at løfte både musik og oplevelsesøkonomi markant de kommende år.
Krisen kan i den grad bruges til at tænke i nye baner, og forhåbentlig vil vi se mange spændende partnerskaber hvor synergi udnyttes på tværs af fag og branche.
Det handler i høj grad om at være mulighedsorienteret i disse dage og se, hvad der kan lade sig gøre frem for at lægge sig ned og spille døde.
Virksomheder, der tager deres egen medicin og skruer op for innovation og udvikling af eksisterende markeder, vil opleve, at det aldrig har været lettere af komme på andres læber, hvis man har de rigtige projekter. Visioner, der virker, vækker opsigt.
Blandt samarbejdspartnere, i branchen og - først og fremmest - i medierne.
Alle sukker vi efter gode ideer og positive inspirationskilder. Derfor: Få skuffeplanerne ud af skrivebordet og frem i lyset. Til gavn for din egen bundlinje og alle andres arbejdsglæde.
Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.