Computerworld News Service: Microsoft fortæller i et blogindlæg, at torsdag klokken 22 dansk tid skulle Hotmail virke igen for alle brugere.
Selskabet understreger desuden, at det har taget forholdsregler imod problemet, så det forhåbentligt kan undgås i fremtiden. Microsoft undskylder til alle sine brugere, men firmaet fortæller ikke, hvad årsagen var til problemet. Hotmail-brugere verden over kvidrede ivrigt med hinanden på Twitter om problemet, som viste sig første gang omkring klokken 17 dansk tid.
Twitter-brugerne fortalte, at de begyndte at modtage en 'server is too busy' - besked, når de forsøgte at logge ind på Hotmail, som, ifølge Microsoft, har mere end 375 millioner aktive brugere i hele verden.
Twitter-beskederne blev så omfattende, at Microsoft også selv begyndte at kommunikere via sit WindowsLive Twitter. Således brugte Microsoft Twitter både til at fortælle, at de var klar over problemet og senere til at meddele, at Hotmail virkede igen.
Det er anden gang i denne uge, at en af de store e-mail tjenester går ned. Mandag var det Googles Gmail, som var nede i hele 36 timer for nogle brugere.
For Microsoft og Google, som konkurrerer om at udbyde web-baserede tjenester til forbrugere og virksomheder, udgør henholdsvis Hotmail og Gmail en lakmusprøve for, hvor mange brugere deres online-tjenester egentlig kan servicere.
Når tjenesterne går ned, rejser det spørgsmålet om, hvorvidt firmaerne reelt har kapaciteten til at opretholde en stabil kvalitet for deres brugere.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen