Computerworld News Service: Den californiske kvinde, der sagsøger Microsoft over nedgraderingsmulighederne ved Windows Vista, har nu revideret sit søgsmål for at fokusere sine anklager på det krav, at brugere er tvunget til at købe de dyreste versioner af Vista for at kunne nedgradere til Windows XP.
Sagen, som oprindeligt blev indgivet til en føderal domstol i Seattle af Emma Alvarado fra Los Angeles, blev genindgivet i torsdag.
I det omformulerede søgsmål gentager Emma Alvarado sine anklager om, at Microsoft forbrød sig mod den amerikanske delstat Washingtons love til beskyttelse mod uredelige forretningsmetoder og forbrugervildledning ved at begrænse computerleverandørers muligheder for at tilbyde XP på nye pc'er efter Vistas lancering først på året 2007.
'Nedgradering' beskriver de Windows-licensrettigheder, der i visse omstændigheder lader brugere bytte nyere versioner af Windows ud med en ældre version uden at være nødt til at betale for en ekstra licens. I praksis overføres licensen fra den nyere version til den ældre.
Det ændrede søgsmål udpensler i langt større detaljer, hvordan Microsoft angiveligt tjener på sin praksis angående nedgradering af Vista. Anklagen går nu især på de begrænsende regler, der siger, at det kun er muligt at nedgradere til XP Professional og kun fra Vista Business og Vista Ultimate.
Fra dyr til lige så dyr
"Selvom mange kunder ville foretrække at købe en ny pc med Windows XP eller i det mindste uden Windows Vista, så har Microsoft brugt sin styrke på markedet til at udnytte forbrugerefterspørgslen på styresystemet Windows XP ved at kræve, at forbrugerne skal købe en pc med licens til Windows Vista og derudover betale (som en del af pc'ens samlede pris) for at nedgradere til Windows XP Professional," som der står i anklageskriftet.
"Hvad, der gør det værre, er, at Microsoft kræver, at forbrugerne køber en pc med licens til enten Vista Business eller Vista Ultimate, hvilket er udgaver af Vista-styresystemet, der:
(a) er dyrere end de almindelige udgaver, og
(b) inkluderer specialiserede funktioner, som den almindelige forbruger hverken har behov for eller ønsker," fortsætter anklageskriftet.
Det bemærkes også, at Windows XP Professional, som er den eneste udgave af XP, man kan nedgradere til, er en dyrere udgave af XP end den almindelige.
"Blot for at hæve salgstallene"
Emma Alvarado hævder, at Microsoft blot opfandt alle disse regler for at hæve salgstallene for og fortjenesten på Vista.
"Microsoft har tilsyneladende udtænkt og implementeret forbrugernes 'ret' til at 'nedgradere' til Windows XP Professional for at:
(a) opretholde og/eller hæve salgstallene for Vista (især udgaverne Vista Business og Vista Ultimate), og
(b) genindvinde sin betydelige investering i udviklingen og produktionen af styresystemet Windows Vista ved at tvinge forbrugerne til at købe de særlige, dyrere udgaver af Vista (Vista Business eller Vista Ultimate) for at 'nedgradere' til styresystemet Windows XP," lyder anklagen fra Emma Alvarado.
Hun anklager også Microsoft for at afpresse forbrugerne med sin nedgraderings-praksis.
"Før Microsoft tillader forbrugerne at 'nedgradere' til Windows XP Professional, kræver virksomheden, at forbrugerne først 'opgraderer' fra Vista Home Basic eller Vista Home Premium til enten Vista Business eller Vista Ultimate.
Microsoft tvinger derved forbrugerne til at hæfte for en unødvendig ekstraudgift på omkring 130 dollars (cirka 770 kroner, red.) afhængig af den specifikke forhandler, hvilket skaber omsætning på det samme beløb for Microsoft," som der står i det ændrede anklageskrift.
De 130 dollars, som Emma Alvarado refererer til, er det samme beløb, som Dell angav sidste år i et svar på anklager om, at virksomheden afkrævede 150 dollars, omkring 890 kroner, for at nedgradere en ny computer til XP.
Her forsvarede Dell sig med, at selvom virksomheden dog tog 120 kroner for at installere XP på maskinen og for at dække udgifterne til nye medier, så bestod de 770 kroner af prisen af, hvad det kostede at opgradere pc'en fra Vista-standardudgaven Home Premium til en af de dyrere Business- eller Ultimate-udgaver.
"Microsoft kræver, at kunder, der ønsker at nedgradere til XP, først må købe licens til Vista Business eller Vista Ultimate," udtalte talsmand for Dell David Frink i december.
"Det løber typisk op i 130 dollars ekstra, selvom nogle forhandlere tager mere for det."
Kollektivt søgsmål
Da Emma Alvarados søgsmål blev indgivet i sidste måned, benægtede Microsoft at tjene penge på nedgraderingerne.
"Microsoft hverken afkræver eller modtager yderligere licensafgift, hvis en kunde udnytter disse nedgraderingsrettigheder," skrev talsmand for Microsoft David Bowermaster i en e-mail i februar.
Denne holdning holder Bowermaster fast i.
"Microsoft tager ikke penge for nedgraderinger," skriver han i en e-mail fra i fredags.
"Visse Windows Vista-licenser, heriblandt Windows Vista Business og Ultimate, inkluderer ret til at nedgradere til forskellige udgaver af Windows XP. Microsoft hverken afkræver eller modtager yderligere licensafgift, hvis en kunde benytter sig af disse rettigheder."
Emma Alvarado søger skadeserstatning og ønsker, at sagen får status som kollektivt søgsmål.
Oversat af Thomas Bøndergaard