En af vores gode kunder bad mig forleden komme med et oplæg til, hvordan en større del af hans mediebudget kunne udnyttes på online-kampagner som supplement til hans eksisterende tv- og printkampagner.
Efter en analyse af kundens website og webstatistik endte jeg imidlertid med at anbefale, at kunden i stedet først brugte en del af sit markedsføringsbudget på at optimere sit website og forbedre brugeroplevelsen på det, FØR han begyndte at drive folk derind.
Det viste sig nemlig, at alt for mange besøgende hurtigt droppede væk fra sitet. Det tydede på, at de ikke fandt, hvad de ledte efter, at indholdet ikke var relevant, eller at hjemmesiden på anden vis ikke levede op til deres forventninger.
I den senere dialog blev det til gengæld tydeligt, at kunden ikke havde samme opfattelse af, hvad en optimering af brugeroplevelsen på hjemmesiden skulle koste i forhold til, hvor mange mediekroner han i øvrigt forventede at allokere til online-kampagner.
Historien er på ingen måde unik. Jeg oplever til stadighed en prioritering af markedsføringsbudgettet, som overlader langt den største del til opmærksomhed og de trafikskabende aktiviteter, herunder også online-kampagner.
Det betyder, at der kun bliver en lille del tilbage til dér, hvor trafikken gerne skulle bevæge sig hen, nemlig websitet og til optimering af brugeroplevelsen og derved konverteringen på dette.
Det er lidt ligesom i filmen Monas Verden, hvor Mona til sidst kun kan få lidt sand og en gammel kamel til den store produktion, fordi tv-medieindrykningerne sluger hele budgettet.
Sat på spidsen kan man sige, at mange virksomheder bruger stadigt flere penge på online-kampagner, men nøjes så med at krydse fingre for, at brugerne finder websitet tilstrækkelig interessant og underholdende.
Gode brugeroplevelser
Hos Amazon er man sprunget helt over i den anden grøft. Her tager man alle de penge, man sparer på ikke at reklamere på tv og bruger dem på at forbedre service, optimere priser og udvikle nye online-funktionaliteter.
Filosofien er, at hvis man skaber en god brugeroplevelse, vil ordet sprede sig og brugerne komme igen - og af sig selv.
Nu kan vi ikke alle gå lige så radikalt til værks som Amazon.com. Meget få brands og produkter vil kunne undvære den opmærksomhed, som en tv- eller offline-kampagne skaber. Men jeg opfordrer gerne til en mere ligelig fordeling af midlerne mellem kampagneaktiviteter og websiteoptimering.
Vi går ind i en tid, hvor det at passe godt på sine kunder, at kunne fastholde dem ved at ved at give dem, hvad de forventer (og lidt til) og ikke mindst involvere dem i en vedvarende og relevant dialog, bliver en af de helt afgørende faktorer for at komme helskindet ud på den anden side af den nuværende økonomiske krise.
Og netop derfor er der al mulig grund til at bruge kræfter og penge på at give dine online-kunder det, de gerne vil have. På internettet er forventningen til produkter og brands, at de præsenterer sig selv i et miljø, der udnytter onlinemediets muligheder, er genkendelige, intuitive, anvendelige og skaber en involverende oplevelse, der inviterer til dialog.
Mange virksomheder er på trods (eller netop på grund) af krisen for alvor i gang med at udvide deres onlinebudgetter - dog stadig primært med fokus på kampagnedelen.
Men måske er der alligevel håb for Mona og os andre, der stædigt holder fast i, at der skal være råd til begge pukler på kamelen, når der skal skabes den rette ørkenstemning.
Carsten Brogaard Jensen er adm. direktør i Valtech.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.