Artikel top billede

Sådan saboterer du en workshop

Klumme: "Alle ideer er gode ideer" er naturligvis noget vås. Langt de fleste ideer er jo komplet tåbelige. Hvis alle folk kunne få fantastiske ideer, sad de jo nok ikke i deres håbløse job - vel?

Vi workshopper som aldrig før. Selv hæderkronede gamle virksomheder med træpaneler og tykke gulvtæpper på direktionsgangene holder workshops, hvor der skrives på gule post-its og brainstormes, så det synger i kassettelofterne.

Workshoppen er nemlig en effektiv måde at udvikle ideer og strategier på, at nå til enighed om komplicerede emner og at få prioriteret og lagt planer.

Gudskelov går det ikke altid godt. Ofte er man jo slet ikke interesseret i, at de andre bliver enige. Der er situationer, hvor det er i din interesse at alt bare forbliver, som det er, hvis du da ikke lige kan få din egen vilje. Derfor denne enkle guide: Sådan saboterer du en workshop.

Start allerede i begyndelsen. Før facilitatoren når at sige sin første sætning, skal du brokke dig over, at du er blevet inviteret for sent og spørge, hvem der er inviteret, og hvorfor ikke.

"Aha - så alle, der virkelig ved noget om emnet, er ikke med … hmmm. Ja så er det nok ­også lettere at få sine egne ideer igennem".

Start en god og fuldstændig ørkesløs diskussion om rammerne, og hvorfor man i det hele taget skal holde workshoppen. Hvis du er heldig, kan du simpelthen sabotere den fra starten, men regn ikke med det. Ofte skal man have flere dybe slag ind, før facilitatoren begynder at vakle.

Nu vil facilitatoren gennemgå rammerne og reglerne for workshoppen. Her skal du være meget årvågen og helt stille. Noter alle de steder, hvor man kan misforstå rammer og regler, og skriv dem ned. Disse punkter skal du bruge senere.

Nu starter workshoppen

Måske er det en frisk konsulent­type, der bruger en 'icebreaker' for at få løsnet stemningen op: "Tegn et billede, der viser din opfattelse af vores situation i dag".

Du tegner en galge med facilitatoren som tændstikmand. Eller sætter dig med armene over kors og nægter at være med til den slags pjat. Eller endnu mere ondsindet: Du tegner et billede af en ørken og en oase og viser den til alle, mens du vrænger "Jeg er endelig kommet til ­oasen i ørkenen - jeg er kommet på workshop".

Du skulle have rystet facilitatoren nu og kan forberede de afgørende slag-serier. Nu skal I i gang med den første brainstorm, og her har du naturligvis fuldstændig misforstået formålet og rammerne (jvf. dine notater fra starten af workshoppen).

Sørg endelig for at der går et pænt stykke tid, før du 'opdager', at du har misforstået det hele og forlang, at I starter forfra. Snak med sidemanden og hold nogle gode lange undermøder.

Hvis facilitatoren beder dig dele jeres tanker med resten af forsamlingen, skal du endelig snakke … bare snak og snak og snak. Brug tiden. Tid, der er ­gået med ingenting, er gået godt. Husk det.

På mange brainstorm-workshops fortæller facilitatoren glad, at "alle ideer er gode ideer", og det er naturligvis noget vås. Langt de fleste ideer er jo komplet tåbelige. Hvis alle folk kunne få fantastiske ideer, sad de jo nok ikke i deres håbløse job - vel?

Vær ikke bange for at skære tåbelighederne ned. Glade workshopdeltagere kan lige så godt få den mellem øjnene først som sidst. Nej - det kan man ikke. Det har vi prøvet.
Hvad tror du selv? Det kommer til at koste en formue. Vær nu ikke dum. Hmmm … har du tænkt det igennem. Nej vel?

Og hold dig ikke tilbage for at bryde ud i spontan spottende latter. Gå eventuelt ned på hjørnet og ring til nogen og fortæl dem om tåbeligheden.

Sidste udvej, hvis disse velafprøvede teknikker ikke virker, er åbenlys mistanke om aftalt spil. Og husk altid: Diskussioner, der handler om alt andet end workshoppens egentlige emne, er aldrig spild af tid.

Henrik Zangenberg er selvstændig it-strategisk konsulent.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere






White paper
Tidsbegrænset kampagne: Overvejer du at udskifte eller tilføje printere i din forretning? Vi kan tilbyde én eller flere maskiner gratis