Computerworld News Service: Toshiba og Fujitsu underskrev i sidste uge en foreløbig aftale om, at Toshiba opkøber 80 procent af Fujitsus harddiskforretning. Handlen forventes afsluttet i løbet af april.
Fujitsu vil holde fast i 20 procent i en endnu ikke nærmere aftalt periode for at udglatte overdragelsen af forretningen til Toshiba, som vil gøre det til et datterselskab.
Fujitsu er en af de førende i 2,5 tommers harddiskmarkedet og inden for mobile enheder.
Hitachi, Seagate, Western Digital, Fujitsu, Toshiba og Samsung er væsentlige spillere på det hurtigt voksende marked for 2,5 tommers harddiske. Fujitsu er på tredjepladsen i antal leverede enheder foran Seagate fortæller Tom Coughlin, som er analytiker fra Coughlin Associates.
Sidste år leverede Fujitsu 38,6 millioner 2,5 tommers harddiske. Kun Hitachi med 50,4 millioner og Western Digital med 50,3 millioner fører her over Fujitsu. Toshiba følger trop med 34,5 millioner, og Seagate kommer herefter med 29,8 millioner leverede enheder.
Lad os alle handle
Western Digital har tidligere ligget i forhandlinger med Fujitsu om at købe dens harddiskforretning. Den handel blev vurderet til 5,6 milliarder kroner (945 mio. USD). Værdien af Toshibas opkøb af Fujitsu er ikke blevet offentliggjort.
Ifølge Coughlin og Gregory Wong, som er analytiker hos analysefirmaet Forward Insights, kollapsede aftalen mellem Western Digital og Fujitsu, fordi der ikke var nogen kulturel synergi mellem de to virksomheder, og fordi vekselkursen fra amerikanske dollars til japanske yen ville have besværliggjort opkøbet. Begge analytikere spekulerer, om ikke den japanske regering har hjulpet med at mægle i aftalen mellem de to japanske virksomheder.
Selvom Fujitsu er førende på harddiskmarkedet, har virksomheden tabt penge på sine produkter, da dens produktionsudgifter er for høje, påpeger Coughlin.
"Der er nogle ligheder med problemer, som Hitachi har haft. Virksomheden havde en høj omkostningsstruktur i fremstillingen af sine harddiske, hvilket var en konkurrencemæssig ulempe."
Toshiba har derimod haft profitabel succes på harddiskmarkedet i de sidste 30 år. I år vil blive det første uprofitable år ifølge virksomheden.
Med opkøbet af Fujitsus 2,5 tommers harddiskforretning vil Toshiba, som hovedsagligt sælger sine harddiske til markedet for bærbare til forbrugere, effektivt blive skudt helt frem på førstepladsen i forhold til leverede enheder, påpeger Coughlin. Og med Fujitsus 20 til 25 procent af markedet for 2,5 tommers harddiske i enterprise-klassen, får Toshiba øjeblikkeligt en erhvervskundebase.
Scott Maccabe, som er administrerende direktør Toshibas storage-forretning i Amerika, udtaler
"Vi har undersøgt mulighederne for en entré på enterprise-markedet i et stykke tid nu. Vi undersøgte med behørig omhu og grundighed, hvad der skulle til for at udvide vores markedsandel. Logisk set gav det bedre mening for os at købe os til det end at udvikle det selv."
"Dette åbner virkelig for et strategisk lige såvel som et taktisk perspektiv for os," oplyser Scott Maccabe.
En solid solid state-sejr
Et marked, der ellers har undsluppet Toshiba, er solid state-diske i enterprise-klassen, hvilket er det hurtigst voksende segment af markedet for flash-drev. Toshiba opfandt NAND-flashhukommelse, men på trods af al virksomhedens innovation på dette område har Toshiba selv kun to SSD-produkter baseret på NAND-teknologien - en SSD-harddisk til bærbare og et SSD-drev i enterprise-klassen.
Stec og Intel er på nuværende tidspunkt førende i markedet for SSD-drev i enterprise-klassen.
Ifølge Maccabe vil opkøbet af Fujitsu øjeblikkeligt åbne døren til enterprise-SSD-markedet på grund af Fujitsus stærke greb om sine eksisterende enterprise-kunder. Dette er Wong enig i.
"Jeg tror, at Toshiba har brug for at sikre sig, at SSD-forretningsenheden og harddisk-forretningsenheden kan samarbejde. Lige nu produceres og sælges Toshibas SSD'er stort set af virksomhedens NAND-flash-forretningsenhed. Så det ville ikke overraske mig, hvis der opstod noget intern friktion der," fremhæver Wong.
"Samsung har det samme problem."
Maccabe oplyser dog, at Toshibas harddisk-forretningsenhed vil fokusere på SSD-salg til enterprise-kunder, da de har mere erfaring på det salgsområde. Toshiba sigter efter at bygge på konsolideringen af de to virksomheder og derved øge sin andel af det samlede harddisk-marked til over 20 procent i 2015.
Selv med de mange ligheder mellem de to virksomheder forventer Maccabe ikke, at opkøbet vil resultere i fyringer. Fujitsu og Toshiba sælger begge til mobilmarkedet, men ifølge Maccabe er der minimale overlap.
Toshiba har en produktlinje af 1,8 tommers harddiske, det har Fujitsu ikke. Fujitsu har en produktlinje af harddiske i enterprise-klassen, det har Toshiba ikke. Og selvom begge virksomheder har produktlinjer af 2,5 tommers harddiske, vil Toshiba ifølge Scott Maccabe: "udnytte ethvert overlap til effektivisering og skalering og på den måde ende med en bredere vifte af produkter."
"Vi er besluttede på at bringe alle mand med om bord," oplyser han.
Oversat af Thomas Bøndergaard