De små, lette netbooks er begyndt at spise store markedsandele af det voksende marked for bærbare computere.
Ifølge analysehuset IDC har de små netbooks stået for 20 procent af salget af bærbare computere i fjerde kvartal af 2008. Når man kigger på konsumentmarkedet i Europa er knap hver tredje solgte bærbare computer en netbook.
Det skriver IDC i en pressemeddelelse på analytikernes hjemmeside.
"Kunderne har kunnet nyde godt af et væld af nye netbook-modeller siden oktober, som leverandørerne har markedsført meget stærkt."
"Eksplosionen i udvalget af modeller har skabt en hård konkurrence på hylderne, og efter Asus første trin ind på markedet, er der nu mere end 50 netbook-leverandører, lige fra internationale spillere til lokale leverandører," lyder det fra IDC på hjemmesiden.
I alt vurderer IDC, at der i fjerde kvartal blev solgt 3,6 millioner af de små computere, hvilket svarer til forventningerne.
To helt i front
Selv om der er mange netbook-leverandører om buddet, så skiller to leverandører sig ud helt i spidsen af feltet
Det drejer sig om Acer og Asus, der ifølge IDC sidder på henholdsvis 30,3 procent og 28,0 procent af salget. På en fjern tredjeplads halter pc-mastodonten HP efter med en markedsandel på syv procent.
I Danmark er billedet det samme. Her har de to netbook-giganter oven i købet endnu bedre fast i danskerne, fordi de ifølge IDC-tal tilsammen har en markedsandel på 72 procent.
"Acer og Asus er størst på det danske marked, fordi de kom først. Lenovo står stærkt i Sverige, mens Hewlett-Packard er i gang med en utrolig aggressiv kampagne," forklarede IDC-analytiker Anders Elbak til Computerworld, da de danske salgstal kom frem for et par dage siden.