Viral markedsføring, flashpræsentationer på virksomhedens hjemmeside eller endog powerpoint-præsentationer kan - med måde - peppes op med musikbidder.
Som Computerworld har rapporteret, kan 'et uskyldigt billedshow' medføre, at privatpersoner trues med udelukkelse fra Facebook.
Ligesom privatpersoner kan komme i karambolage med Facebook grundet ophavsret, skal virksomheder se sig for, inden de anvender musik i forskellige sammenhænge på nettet eller i præsentationer.
Standardaftale for baggrundsmusik
Hos Koda står man klar med forskellige virksomhedsaftaler, der sikrer, at eksempelvis en præsentation med baggrundsmusik på virksomhedens hjemmeside respekterer musikernes ophavsrettigheder.
Et eksempel på en standardaftale er baggrundsmusik på nettet. Prisen afhænger af, hvor meget musik man benytter, og hvor mange besøgende man har.
Eksempelvis er prisen 105,90 kroner pr. måned for op til 10 minutters musik med højest 2.000 besøgende på hjemmesiden pr. måned.
Ifølge Kodas vicedirektør, Martin Gormsen, har man mange af den slags aftaler med danske virksomheder, og det er hans indtryk, at virksomhederne generelt forstår spillereglerne.
Musik under ordnede forhold
Han foretrækker da også at tale om at skabe rammer for musikanvendelse under ordnede forhold, fremfor at tale om håndhævelse af ophavsrettigheder.
"Vi ser det ikke som vores opgave at styre måden, man bruger musik på. Vi skal sørge for, at måden, man bruger musik på, kan lade sig gøre. Vi har ikke et retshåndhævelsesperspektiv, men vi varetager kunstnernes og musikforlagenes interesser og prøver at få aftaler, så musikken kan bruges på ordnede forhold," siger Martin Gormsen.
Han lægger vægt på en mere blød tilgang til ophavsretssager end eksempelvis amerikanske plade- og filmselskaber:
"Vi tror, det gavner musikken at blive brugt så meget som muligt. Det vil være synd, hvis man eksempelvis ikke kan bruge musik i Powerpoint-præsentationer. Det betyder ikke, at hvis der er nogle der gør det uden en aftale, at de så bliver sagsøgt ind i helvede," siger Martin Gormsen.
Drøftelser med sociale netværkssites
Martin Gormsen påpeger samtidig, at der skal være en vis substans førend en aftale indgås.
"Der er behov for en kritisk masse før man laver en aftale. En enkelt hjemmevideo med eksempelvis to vovser og baggrundsmusik er ikke nok til at indgå sådan en aftale," siger Martin Gormsen, der samtidig understreger, at Koda ikke har været involveret i sagen om Facebook-brugeren, der trues med udelukkelse, fordi han lagde baggrundsmusik på nogle billeder af sine børn.
Koda er dog i gang med drøftelser med sociale netværkssites og web 2.0
"Vi følger det meget og vil eksempelvis gerne lave en aftale med Facebook," siger Martin Gormsen.
Han nævner, at Koda har indgået et samarbejde med musik-community'et Bandbase.com, som startede i Danmark og nu spreder sig til udlandet.
"Det er en aftale som gør det muligt at musikken kan spredes til andre hjemmesider som eksempelvis sociale netværkssites,"forklarer Martin Gormsen.
Der findes også andre sites, som gør det muligt at anvende musik i præsentationer, billed-og videoshows på nettet uden at komme i ophavsretklammeri.
Musik uden copyright
En af de tillokkende ting ved web 2.0 er, at almindelige it-brugere kan udfolde sig kreativt og oprette mash-ups - blande billeder, video, grafik og musik.
Der er dog lige det med ophavsretten.
Da en Facebook-bruger benyttede bidder af Kim Larsens 'De smukke unge mennesker' som baggrundsmusik til et billedshow med sine børn, blev han truet med udelukkelse fra Facebook.
Computerworld-læserne reagerede straks og kom med gode råd til den uheldige mand.
"Se her," lød det fra de hjælpsomme Computerworld-læsere, "der findes en del musik på nettet, som du kan bruge uden problemer," mens de strøede om sig med links i kommentarerne til artiklen.
"Prøv at kigge her... det er musik, som kunstere har givet lov til at måtte blive kopieret. Jeg har ikke selv endnu brugt musik der fra, men jeg havde planer om at gøre det, hvis/når jeg får brug for at lægge baggrundsmusik på en video eller til et podcast," skrev Anders H Lund og lagde et link til podsafe music network.
Asbjørn Grandt ilede også til hjælp med links til Creative Commons lyd-afdeling.
Creative Commons har udviklet en række licenser, der giver bedre mulighed for at anvende musik, grafik, video og tekster i en mashup, end traditionel copyright gør.
Lovlig musik til videoer
Creative Commons har en side dedikeret til lovlig musik til videoer, som er lige hvad den uheldige Facebook-bruger - og andre i hans situation - kan bruge.
Her finder man
Beatpick,
CASH Music,
ccmixter,
Internet Archive's Netlabel Collection,
jamendo,
Jamglue,
Magnatune,
OpSound,
Podsafe
SectionZ,
Simuze,
Splice
Der er også mulighed for at betale en højere pris for musikken på stockmusic. Så slipper man for at betale royalty, hvis man eksempelvis bruger musikken på nettet.
Gratis, ikke copyright-fri
En læser pegede også på Cnets musikdownload, hvor der for tiden er mere end 110.000 gratis mp3-filer.
Men her skal man passe på. Selvom musik kan downloades gratis, er den ikke nødvendigvis copyright-fri.
Den er svær at finde, men CNet har denne beskrivelse af CNet musik download og copyright.
Her hedder det blandt andet, at videredistribution af materialet kræver tilladelse fra kunstneren:
"Du må ikke videredistribuere materialet, som findes på vores site uden en skriftlig tilladelse fra kunstnerne selv."
Videre nævnes specifikt videredistribution via nettet:
"Det er ulovligt at tilbyde musikken på vores site som download via internettet eller gennem et fildelingsnetværk uden skriftlig tilladelse fra ophavsretsindehaveren."
Så her skal man passe lidt på, hvad man bruger de ellers gratis musikfiler fra CNet til.