De danske virksomheder skal fra juli selv betale, hvis de vil have lavet en faktura om fra papir til elektronisk faktura.
Sådan lyder beskeden fra regeringen, som smækker låget i på tilskudskassen med godt 40 millioner kroner.
De 40 millioner kroner har siden 2005 været et fast tilskud til små og mellemstore virksomheder, der ikke har økonomisystemer, som kan fremstille e-fakturaer til det offentlige.
En overgangsordning
"Det har hele tiden været en overgangsordning. Da elektronisk fakturering blev indført, var man jo ikke gearet til det i virksomhederne," siger Søren Whitt, fuldmægtig i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens erhvervcenter.
Han forklarer, at ordningen afvikles, fordi der i dag findes andre løsninger, som er gratis for virksomhederne at bruge.
"Der er en løsning på Virk.dk, og der findes en softwareløsning fra IT- og Telestyrelsen, som virksomhederne kan hente gratis," siger Søren Whitt.
På Virk.dk kan virksomhederne indtaste deres fakturaer selv, og IT- og Telestyrelsens løsning er beregnet som et supplement til virksomhedernes økonomisystem.
Pres fra regeringen
Trods de ny løsninger, som begge er gratis, har der ikke været et fald i antallet af fakturaer, der er blevet læst ind hos bureauerne.
Nu mener regeringen altså, at tiden er ved at være løbet fra ordningen, og vil med afviklingen af ordningen presse virksomhederne til enten selv at betale eller skifte til en af de øvrige løsninger.
I finansloven for i år er der kun afsat omkring 15 millioner kroner, og fra juli er det altså slut med tilskuddet.