Gavmilde moderne virksomheder øser i disse tider oceaner af opmærksomhed ud over glade modtagere på alverdens sociale medier. De taler pænt til folk på Facebook, på Blogs, på Twitter og hvad-det-nu-hedder-alt-sammen.
Det er rigtig fint, for vi ved jo allesammen, hvor skønt det er at få opmærsomhed, og der er helt sikkert nogen, der bliver glade og taler pænt om virksomhederne. Men om det giver return on investment, om de får smæk for skillingen, ja det står fortsat hen i det uvisse. Ingen ved det. Mange gætter. Jeg tvivler.
Sjovt nok er Facebook i gang med at opruste på noget så gammeldags som at udvælge målgrupper til annoncører. Og det kan de blive verdensmester i. Med alt det, vi udleverer om os selv på Facebook, kan de naturligvis plukke os ud een ad gangen og levere os nydeligt indpakket til dem, der vil betale for det: Annoncørerne.
Annoncøren kan så henvende sig til os med spørge-skemaer, med små spil, med "sider" eller med gammeldags annoncer. Slut med al den snak - det handler om at finde de rigtige modtagere af et budskab.
Tag nu mit eget firma. Vi leder efter skarpe PHP-programmører til en fast hyre og varm mad fem gange om ugen. De er ret svære at finde i disse tider, og en headhunter vil have en månedsløn for ulejligheden.
Men på Facebook kan man bede om at få sine annoncer vist til, i dette eksempel, alle danskere over 20 år med interesse for programmering.
Dem er der ikke så hulens mange hundreder af, til gengæld kan man ramme dem præcist. I øjeblikket ligger prisen på 1,5 krone hver gang en i målgruppen klikker på annoncen. Det er småpenge, så det skal nok blive dyrere.
Klar til kontakt
Til overflod kan jeg følge hver eneste klik fra annoncen videre rundt på vore website. Hvornår blev der klikket, hvilke sider så de, hvor lang tid brugte de? Og hvis de oven i købet har abonneret på vores nyhedsbrev, så har jeg også deres mailadresse.
Alt det for halvanden krone - det fås ikke billigere.
Facebook prøver sig frem i øjeblikket. Deres opdeling i målgrupper er ikke særlig avanceret, men de har informationerne til at gøre det helt fænomenalt. Og jeg er ikke i tvivl om, at de kører fuld fart frem, når de har fundet den rigtige formel.
Det bliver fantastisk: Google Ads og Sydsjællands Lokalaviser kan godt pakke sammen, når jeg lige om lidt indrykker en annonce til målgruppen "modne kvinder, der har lyst til at gøre rent i en større villa i Næstved". For ironisk nok bliver der ikke noget bedre sted at indrykke den annonce end på Danmarks mest besøgte hjemmeside: Amerikanske Facebook.
Så snak I roligt videre i alle jeres blogs og statusbeskeder. Imens er størstedelen af befolkningen i gang med at profilere sig i alle tænkelige detaljer på fjæsbogen. Og så ligger de ellers klar, lige så pænt tagget op og pakket ind. Klar til at blive kontaktet, ligesom i gamle dage.
Claus Sølvsteen er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & Co.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.