I dag kunne den svensk/finske telekæmpe TeliaSonera præsentere et rekordregnskab for 2008.
Selskabet har samlet set haft en omsætning på 103,585 milliarder svenske kroner (cirka 73,5 milliarder danske kroner) og en EBITDA-margin på 33 procent (resultat før renter, skat og af- og nedskrivninger).
I den danske del af forretningen er det ligeledes gået den rigtige vej.
Her er omsætningen steget fra 6,138 milliarder svenske kroner (cirka 4,36 milliarder danske kroner) i 2007 til 6,845 milliarder svenske kroner (cirka 4,86 milliarder danske kroner) i 2008.
EBITDA-margin, der er et udtryk for virksomhedens effektivitet, blev forbedret fra 13,7 procent i 2007 til 20,1 procent i 2008.
Der er derfor tale om en særdeles tilfreds direktør for Telia i Danmark, Jesper Brøckner.
Han mener, at især selskabets massive satsning på Apples populære iPhone har bidraget positivt.
"iPhone har haft stor betydning. Hvis en almindelig kunde bruger 40 megabyte, så kan en iPhone-kunde bruge adskillige gigabyte. Det er nok den kraftigste eksplosion, vi nogensinde har set i kundernes dataforbrug. Det har løftet data for hele koncernen," siger han.
Solstråle i krisetåger
Generelt er der ikke meget, Telia kunne have gjort anderledes i det forgangne år, mener den danske topchef.
"Vores kundebase er steget med 44.000 kunder, forbruget pr. kunde er gået op, resultatet er gået 82 procent op, og toplinjen øget med 7,7 procent, så det er meget svært at sætte en finger på, at der er noget, vi burde have gjort markant anderledes," siger Jesper Brøckner.
Han ser derfor positivt på markedet fremadrettet på trods af finanskrisens dystre massive tågebanker.
"Jeg tror succesformlen er den strategi, vi har lagt for 2009. Vi skal ikke have vækst for væksten skyld, men vi skal have lønsom vækst," siger han.
"Det er lidt en solstrålehistorie midt i den finansielle vækstpause. Jeg er jeg stolt på medarbejdernes vegne over at komme med sådan et resultat. Jeg synes, de har gjort det rigtigt godt," siger Jesper Brøckner.