2009 bliver næppe et år, hvor it-chefen kan slappe af. Vores kære CIO er nu langt om længe blevet accepteret af alle de andre C'ere. Forventningerne er derfor skyhøje.
Stressniveauet stiger ikke mindre af, at der jo er lidt knas med den danske økonomi, og at alle de (gode) gamle it-systemer efterhånden trænger til en kærlig hånd rundt omkring i de danske virksomheder.
It-chefen får et travlt, men også et givtigt år, hvis vedkommende tør tage udfordringen op. Det er nu, modet og erfaringerne skal bane vejen for succes og en for-altid-forankring af it-cheffunktionen i huset - og vel at mærke som en af de allervigtigste. Det kræver naturligvis mere end bare mod og erfaring.
En it-chef skal ligesom alle andre chefer være en leder, der viser vejen for medarbejdere og organisationen, er god til at kommunikere op og ned, tænke strategisk og så videre.
Det er der ikke noget nyt i. Det nye er, at it-chefen efterhånden er blevet så forretningsorienteret og -fokuseret, at it ikke nødvendigvis spiller hovedrollen i it-chefens manuskript. I gamle dage havde man en forventning om, at it chefen skulle være eller have været hardcoreprogrammør - eller i hvert fald have en tung it-bagage med for at kunne bestride it-chef-posten.
Mange af disse topnørd-it-chefer sidder stadig på posterne, men langt de fleste af dem har indset, at der skal mere til for at få succes i disse tider.
De skal kunne finde rundt i hele huset, ikke kun i it-afdelingen. Ideelt set bør de kende de andre forretningsområder til fingerspidserne. Det gør det lettere at oversætte forretningsmålene til konkrete succesfulde it-pprojekter.
"Du holder ikke et år..."
En relevant forretningsorienteret videreuddannelse ville bestemt også hjælpe med til at lukke hullet til forretningen.
En it-chef skal altså vide noget om alt i huset og kunne relatere det til it. En sådan viden hjælper kommunikationen og dermed også, at it bliver taget seriøst, således at der ved de vigtige strategi- og budgetmøder på chefniveau bliver taget de rigtige beslutninger og prioriteringer.
Med den rette kombination af kommunikation, baggrundsviden om resten af huset og passion for og tro på, at det kan lade sig gøre, bliver it ikke præsenteret som et omkostningscenter, men en værdiskabende enhed, der gør en forskel. Og så kan man for alvor spille bold med den administrerende.
It er altså langt fra det eneste, en it-chef skal tænke på
i 2009 og fremover. Faktisk er langt over halvdelen af
it-cheferne også ansvarlige for ikke-it relaterede funktioner. Vil det så sige (hører jeg dig spørge), at spirende ledere med en begrænset it-mæssig viden, men med en baggrund i forretningen, kan klare mosten som it-chefer?
Jeg har netop læst en yderst interessant og ganske spændende bog om netop dette spørgsmål. I 'The IVK Case Series: The Adventures of an IT Leader' følger man en nyudnævnt CIO's første år i det glohede sæde.
Han har ikke det store kendskab til it, men en solid erfaring i firmaet. "You won't last a year," gjaldede afskedsalutten fra den gamle (og fyrede) it-chef til ham.
Men det gjorde han ...
Kristian Fischer er managementkonsulent
i PA Consulting Group.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.