Ingen har været i tvivl om, at den nye Yahoo-topchef, Carol Bartz, har store udfordringer foran sig.
Ikke alene har hun netop haft den tvivlsomme ære at præsentere et kvartalsregnskab med 1,7 milliarder kroner i underskud få dage efter, hun tiltrådte stillingen. Yahoo er i turbulent farvand, og alle venter på, at hun styrer skuden igennem stormen.
Noget kunne da også tyde på, at hun ikke spilder tiden. Flere analytikere kalder hende "en topchef, der ikke tager fanger."
Rokader i toppen
Carol Bartz' første uge var præget af afskeden med flere topchefer i firmaet. Den midlertidige direktør for Yahoo, Susan Decker, som også var med i opløbet til topposten, tog efter ni år i virksomheden afsked med Yahoo, da Carol Bartz blev udnævnt.
Kort efter valgte Satish Dharmaraj, den innovative stifter af e-mailtjenesten Zimbra, som senere blev integreret i Yahoo Mail, at stoppe hos Yahoo. Satish Dharmaraj var ellers bredt anerkendt som en kæmpe fordel for Yahoo, som trænger til hans særlige form for nyskabelse.
Men udviklingen gik ikke hurtig nok, og i den forkerte retning. Satish Dharmaraj var uenig i, at Yahoo Mail skulle ligne Googles Gmail, og derfor sagde han stop. Det var altså ikke direkte relateret til Carol Bartz' tiltrædelse, men ikke desto mindre en ærgerlig afsked for firmaet.
Satish Dharmaraj havde stillingen som chef for Yahoos kommunikations- og community-afdeling.
Erich Hadley, der under stor bevågenhed kom ti Yahoo fra Microsoft i november 2008, har samtidig valgt at vende tilbage til softwaregiganten. Eric Hadley blev hyret som direktør for marketing i USA, men har tilsyneladende skiftet mening, efter topchefen blev skiftet ud.
Kort og kontant
Mens tumulten kunne indikere en kaotisk opstart, mener flere analytikere, at der er tale om lige præcis det der skal til: en der tør gå i krig med de interne normer, og sparke firmaet i gang på ny.
"Yahoo kunne helt ærligt godt bruge noget ledelse," udtalte Carol Bartz selv under præsentationen af kvartalsregnskabet, umiddelbart efter hun startede i jobbet, med direkte reference til tidligere direktør Jerry Yang og topchef Susan Decker.
Og lige præcis det med at gøre tingene anderledes, det synes Carol Bartz at leve op til. Det tyder i hvert fald på, at hun ikke render rundt med et "Ny i jobbet"-skilt, med hovedet genert sænket og gemt af vejen bagerst i møderummet.
På et fællesmøde med alle medarbejdere i hovedkvarteret, stillede hun sig op og talte om situationen, for så højt og flot love enhver, som skulle driste sig til at lække til pressen, at hun ville "sparke dem til fucking Mars." En advarsel, som er bekræftet fra flere sider.
Microsoft og Yahoo?
Det helt store og overhængende emne, er dog hvorvidt Yahoo kommer til at forlove sig med Microsoft. Mange forventede, at Carol Bartz kunne gøre være det der skulle til, for at få en sådan aftale op og stå.
Mens det ser ud til, at hun ganske rigtigt kommer til at være den afgørende faktor, er der ingen garanti for, at hun overhovedet er interesseret i at lave nogen aftaler. Hun er faktisk gået så langt, som til at sige, at "det ikke ´føles helt rigtigt lige nu."
Tiden vil vise, om Carol Bartz er, hvad Yahoo har brug for, men det er i hvert fald nye toner, og en direkte tilgang til opgaven.
Som direktør for Autodesk var Carol Bartz da også kendt for at være typen, som på en given dag kunne møde op til bestyrelsesmødet, og starte med ordene "fortæl mig hvorfor jeg ikke skulle fyre hver og én af jer."
Da hun blev præsenteret for pressen, afkortede hun mødet og informerede journalisterne om, at hun egentlig hellere ville bruge tiden på at mødes med sin ledelse, i stedet for at sidde og sludre med medierne.