Det er utvivlsomt ikke første gang, tanken har været tænkt. Og nu er det så endelig realitet.
Nu behøver du ikke længere hvirvle op i lommeulden for at få lov at stige på en bus, et s-tog eller et metro-tog i hovedstadsområdet.
Efter at have været otte måneder undervejs er det fremover muligt at købe billet ved at skrive en sms til 1415 efterfulgt af navnet på stationen, man rejser fra, samt det antal zoner, man ønsker at rejse.
Færre gratister
Det håber hovedstadens trafikselskaber, der sammen har lavet løsningen, vil betyde væsentlig flere kunder.
"Kunderne har meldt ekstremt positivt tilbage på løsningen, fordi det er nemt at bruge, så vi føler os meget overbeviste om, at flere og flere vil bruge det," siger Niklas Marschall, salgsdirektør i DSB S-tog.
Kalkulerede risici
Når billetten bliver digital, følger naturligt en række sikkerhedsrisici hvad angår ægtheden af sms-billetten.
Det er der dog taget hånd om, forklarer Niklas Marschall. Sådan da. Grunden til, at systemet kunne udvikles på de otte måneder, skyldes nemlig, at sikkerheden ikke er helt skudsikker.
"Vi har taget en velovervejet tilgang til sikkerheden. Der må godt være en risiko. Vi tænker blot over, om det er noget, vi kan leve med eller ej. Når man har gjort det, behøver man ikke gå efter 100 procents-løsninger," siger han.
Han fortæller dog, at sikkerheden er sikret i tre trin.
"Vi føler os sikre i stort set alle de tilfælde, hvor vi mener, der er en sandsynlighed for at folk kan finde på at snyde," siger han.
SMS-opbygning skal sikre ægthed
Sms-beskederne indeholder en stribe tal og er opbygget efter en logik, som trafikselskabernes kontrollører er blevet særligt oplært i at afkode.
Det, mener Niklas Marschall, gør risikoen for snyd minimal.
"Man kan ikke videresende sms'en. Man kan heller ikke kreere en sms selv. Derudover er der tale om dokumentfalsk, hvis man overhovedet begiver sig ud i at snyde med det. Så er det straffelov og ikke blot en afgift vi taler om," siger han.