Glem alt om computere og internet i undervisningen.
Selvom folkeskoler og gymnasier bugner af ny it, er det stadig tavlen og kridtet, der er lærernes foretrukne værktøj, når klokken ringer til time.
Det viser en undersøgelse, som forskningsinstituttet Dream har foretaget sammen med Nationalt videnscenter for læremidler.
Sammenlignet med en tilsvarende rapport fra 1995 er resultatet overraskende.
"Teknologisk er der sket rigtig meget siden 1995, men når vi ser på brugen, er lærebogen stort set uantastet, og fotokopien har også stor plads. Ni ud af ti lærere bruger fortsat bogen," siger professor Kirsten Drotner fra Syddansk Universitet, som er en af forskerne bag rapporten.
"Der er ikke sket særligt meget på de 13 år, når vi ser på de digitale læringsressourcer," siger hun.
Nye teknologier er ukendte
I undersøgelsen er dansk- og matematiklærere fra Folkeskolens 8. klasser og gymnasier blevet spurgt om, hvilke værktøjer de bruger i undervisningen.
52 procent af dansklærerne og 77 procent af matematiklærerne svarer, at de aldrig bruger hjemmesider i timerne. Henholdsvis 59 og 78 procent bruger aldrig digitale av-materialer.
Og når det kommer til mulighederne i web 2.0-trends, som blogs og wikier, er potentialet stort set ukendt. 89 procent af dansklærerne fravælger dem, mens det for matematiklærernes vedkommende er 99 procent.
"Med web 2.0-teknologier lærer eleverne at skabe ny viden og koble lyd, billeder og tekst. Selvom de måske bruger dem i fritiden, kan det ikke erstatte undervisningen. Man er ikke nødvendigvis digital kompetent, fordi man er digitalt aktiv," siger Kirsten Drotner.
Det lyder kritisk
Undersøgelsen svarer ikke på, hvorfor underviserne holder sig væk fra den nye teknologi, men en svensk undersøgelse peger på, at underviserne føler sig overvældet over mulighederne i teknologien.
"Og så er det nemmere bare at holde sig til den kendte lærebog," fortæller Kirsten Drotner.
Overraskelse i IT-Branchen
Undersøgelsen vækker overraskelse i brancheforeningen IT-Branchen.
"Det lyder kritisk, hvis lærerne synes, at de gamle lærebøger og overheadprojektorer er måden at undervise eleverne på," siger Jakob Lyngsø, direktør i IT-Branchen.
Han efterlyser en indsats, så den nye generation af undervisere i højere grad vil ty til teknologien, når børnene skal lære deres ABC.
"Hele læreruddannelsen skal opgraderes på det her område, og it-pædagogik skal indgå på en langt større måde," siger han.
Også selvom nogle lærerstuderende ikke kan se mulighederne i at undervise med ny teknologi.
"Der er nok også nogle lærerstuderende, der synes det er træls at bruge tid på matematik eller fysik eller et andet fagområde. Men det giver en nødvendig basisviden," siger han