Hvis telefonerne på landets kommuner har ringet lidt mere end normalt efter jul og nytår, kan det måske skyldes, at 20.000 danskere i knap tre uger har haft problemer med deres digitale signatur.
For borgere med en mobil USB-signatur har der nemlig været lukket for elektronisk selvbetjening på enkelte tjenester siden jul.
Det bekræfter John Christensen, forretningsansvarlig hos signatur-udbyderen DanID.
"Vi har kendt problemet de sidste 14 dage, men har ikke lagt en løsning ud endnu, fordi vi har skullet igennem en del udvikling og test først," siger han.
Opdatering skabte problemer
Den uventede lukketid skyldes en opdatering af OpenSign-softwaren, der bliver brugt til at lave underskrifter i en browser.
Opdateringen skulle forbedre sikkerheden ved OpenSign, men skabte i stedet problemer hos DanID.
Det har betydet, at danskere med en USB-signatur er blevet mødt med en fejlmeddelse, hvis de eksempelvis har forsøgt at flytte signaturen fra USB-stick'en til computeren.
OpenSign er resultatet af Open source-projektet OpenOCES, der startede som en del af aftalen om udviklingen af den digitale signatur, som TDC indgik med Videnskabsministeriet.
OpenSign fulgte signaturen, da DanID overtog jobbet fra TDC 1. juli 2008.
Begrænset problem
Af de mere end én million danske signaturer er kun 20.000 udstedt på USB-stick. Det er uvist hvor mange, der reelt er i brug.
Desuden har problemerne med at logge ind været begrænset til de tjenester, der ikke understøtter signaturen på et flytbart medie.
Borgerne har derfor stadig kunne logge ind hos blandt andre Skat.
Det betyder i praksis, at kun ganske få danskere har været berørt af problemerne, mener John Christensen.
Derfor har en løsning ladet vente på sig.
"Det har været en benhård prioritering fra vores side om at sætte ind, hvor det gav mest mening. Og så har denne her sag lige måtte ligge lidt længere," siger John Christensen.
Senest mandag morgen kan danskerne med digital signatur på en USB-stick igen betjene sig selv fra hjemmets fire vægge.