Efter den vanlige omgang rygter, og en afmelding fra Steve Jobs, styrede Apples marketingchef Phil Schiller kursen igennem selskabets nyeste produkter og nyheder til Macworld i San Francisco.
Slut med DRM
Fremover vil Apple gøre hele iTunes musikbibliotek på flere end 10 millioner sange DRM-fri, så de over 75 millioner kunder ikke længere bliver bundet af Apples FairPlay-lås.
Allerede nu er de første otte millioner sange tilgængelige i DRM-fri udgave via iTunes Plus, og resten ventes at blive tilgængelige, inden kvartalet er omme, lovede Phil Schiller.
Samtidig kan iPhone-ejere fremover hente musik over 3G-nettet og ikke kun Wi-Fi, som det indtil nu har været tilfældet.
Ventet flagskib
Den vel nok mest forudsigelige nyhed på Macworld, var moderniseringen af den største bærbare fra Apple, 17" Macbook Pro. Resten af Macbook og Macbook Pro serien blev opdateret tilbage i oktober 2008, men 17"-udgaven forblev i det gamle design, indtil nu.
Som vedholdende rygter har indikeret de seneste dage, får den nye Macbook Pro et indbygget batteri, som ikke kan udskiftes af brugeren selv. Til gengæld skulle batteriet levere hele otte timers levetid.
Samtidig annoncerede Phil Schiller en 'anti-glare option', så det er muligt at fravælge de nye glossy-skærme, som særligt grafiske designere og fotografer har udtrykt irritation over siden lanceringen.
Mere intuitivt
Den største del af Phil Schillers åbningstale blev brugt på at vise nyskabelser inden for softwarepakken iLife og den mere erhvervs-orienterede iWork-pakke.
iLife står for en stor del af den brugervenlighed, som Apple er kendt for, og den intuitive strukturering af billeder, hjemmevideo og lignende.
Med den nyeste udgave, iLife '09, blev der skruet op for netop dette aspekt med nye funktioner i billedprogrammet iPhoto. Mest prominent blev funktionerne 'faces and places' lanceret, med indbygget ansigtsgenkendelse, som er i stand til at identificere ansigter på billeder, kategorisere og vise derefter.
Når nye ansigter dukker op i arkivet, spørges brugeren om navn, og iPhoto sørger herefter for at koble navnet sammen med andre billeder, personen optræder på.
Find ud af hvor du har været
En anden funktion er udnyttelsen af geotags, hvor GPS-udstyrede kameraer, herunder det man finder i en iPhone, kan udnyttes direkte i iPhoto. Findes der GPS-koordinater i billedets metadata, sørger softwaren for at sætte billedet ind på et verdenskort baseret på Google Maps.
Samtidig regner iPhoto ud, hvad stedet hedder, og i talen brugte Phil Schiller som eksempel et billede, der var taget i Eiffeltårnet, og som automatisk blev navngivet med 'Eiffeltårn, Paris, Frankrig'.
Har man ikke indbygget GPS i kameraet, kan geo-placeringen foregå ganske manuelt fra programmet, og man kan således kalde det en bagudkompatibel funktion.
Kendis-undervisning til masserne
Apples musikprogram Garageband er også blevet opdateret med nye funktioner. Mest opsigtsvækkende er en ny undervisningsfunktion, som indeholder videolektioner for diverse instrumenter med grafisk illustration af det, instruktøren taler om på et instrument, så man selv kan følge med.
Yderligere lektioner kan købes via nettet, med en pris på ca 25 kroner stykket, og som en ekstra bonus vil der være lektioner med kendte musikere som instruktører, med eksempelvis Sting på guitar og Norah Jones på klaver.