A.P Møller - Mærsks koncernchef, Nils Smedegaard, er gået i gang med et fuldstændigt opgør med selskabets kritiserede it-strategi. Opgøret har allerede kostet it-direktør Carsten Dalsgaard jobbet. Det skriver Børsen.
Oprydningen har på mange måder været ventet. I hvert fald var det på mange måder Mærsks store problemer med it, der for et år siden var medvirkende til daværende koncernchef Jess Søderbergs afgang og Nils Smedegaards tiltræden som topchef.
Nils Smedegaard, som kom fra en stilling som koncernchef i Carlsberg, havde, inden han kom til A.P Møller - Mærsk, gennemført en stor oprydning i netop Carlsbergs it-strategi.
Ifølge Børsen blev Carsten Dalsgaard fyret mandag og forlod Esplanaden i går efter fem år på posten.
"Min stilling nedlægges ikke, men der sker nogle organisatoriske forandringer som led i hele det transformationsprojekt, vi gennemfører, og stillingen vil blive kraftigt reduceret. Ledelsen synes så ikke, at jeg passer ind i den redefinerede rolle, og det er jeg enig i, selv om jeg ikke rigtigt er blevet spurgt," siger Carsten Dalsgaard til Børsen.
Carsten Dalsgaard erstattes af Flemming Steen, der kommer fra en stilling som leder af strategifunktionen i Mærsk Line.
Dalsgaard fortæller til Børsen, at han ikke har et andet job på hånden, men at han "nok havde set det komme".
Sikkert er det da også, at koncernchef Nils Smedegaard allerede i foråret 2008 vurderede, at der var problemer med selskabets it- og ledelsesmodel.
"Netop måden at lede på er så afgørende for en virksomhed som vores, som jo er en servicevirksomhed," sagde han dengang.
Også tidligere topchefer i selskabet har tidligere været fremme med kritik. De tæller blandt andre Ib Kruse, som for et år siden direkte sagde, at selskabets daværende krise skyldtes it-problemer.
Dengang vurderede A.P Møller - Mærsk-koncernen selv, at problemerne - der har kostet Maersk Line flere milliarder kroner i de seneste år - ville vare ved i flere år.