Mens mange virksomheder kun lige er begyndt at røre ved erhvervsimplementering af sociale netværksapplikationer som eksempelvis MySpace og Facebook, forsøger flere og flere virksomheder at nå kunderne via internettet.
Nettet som bindeled
Behovet for Web 2.0-kompetencer er også drevet af en konstant udvikling af b2b-forbindelser.
Eksempelvis har det private sundhedssystem Childrens Hospital and Health System i Milwaukee, USA, som udelukkende fokuserer på børnesundhed, for nyligt oprettet en portal for godt og vel halvdelen af de ansatte læger, der arbejder ude af huset.
Systemet gør oplysninger om patienterne tilgængelige for den gruppe læger, forklarer Mike Jones, it-direktør i Childrens Hospital and Health System.
Erhvervsinteresse
I november lancerede virksomheden SalesForce.com, som står for omfattende Software as a Service-løsninger, Force.com som et globalt udviklings-community for forretningsapplikationer til Facebook.
Fra dansk side er der også kommet øget fokus på de forretningsmæssige muligheder inden for sociale netværk, senest med oprettelsen af en særlig bachelor-uddannelse hos IT-Universitet på området digitale medier og design.
Her skal de studerende stifte bekendtskab med en række medieplatforme, herunder sociale medier, koble analytisk tilgang sammen med forretningsforståelse, og finde metoder til at udnytte mulighederne optimalt.