Et "uheldigt sammenfald af flere hændelser" gav pc-producenten Amitech et underskud på knap fem millioner kroner i regnskabet.
Resultatet betegnes som utilfredsstillende og skyldes for det første, at Amitechs distributør SMG gik konkurs i februar.
Derudover er store OEM-ordrer (Original Equipment Manufacturing) blevet udskudt, og tekniske problemer hos underleverandører har forsinket lanceringen af et par af Amitechs fladskærms-fjernsyn.
"En ret stor del af underskuddet har at gøre med SMG's konkurs, og så de her OEM-ordrer, der blev flyttet. Det havde vi ikke lige satset på," siger Lars Bjerg, administrerende direktør, Amitech.
Svært at gardere sig mod sort uheld
Ud over distributørens konkurs og udskudte ordrer er markedet helt generelt præget af en manglende købelyst, hvilket ikke gør noget nemmere.
"Den manglende købelyst retter vi ind efter, mens de andre ting, vi blev ramt af, må kategoriseres som sort uheld og svært at gardere sig mod," siger Lars Bjerg.
For at komme tættere på markedet er Amitech i fuld gang med at etablere en ny forhandlerkanal bestående af mellem 10 og 20 danske Amitech Partner Shops.
Med de nye butikker drejes distributionen i retning af en mere direkte adgang til markedet, og samtidig arbejder Amitech også på at øge salget gennem sin web-butik.
"Vi er mere aggressive i forhold til salg gennem hjemmesiden, der er blevet bygget om, så det rent faktisk nu også ser ud som, man kan købe på siden," siger Lars Bjerg, der ikke lægger skjul på, at salg gennem hjemmesiden frem for en forhandler er betydeligt sjovere rent indtjeningsmæssigt.
Stopper med pc-salget
Fremtiden for Amitech er salg af egne fjernsyn og mediacentre, OEM-produktion af forbrugerelektronik og pc-produkter, mens en egentlig produktion af pc'er og bærbare computere er blevet lagt på hylden.
"Da vi lavede pc'er solgte vi især til retail-markedet, hvor du presses allermest på avancerne, så det besluttede vi, at det ville vi kke være med til. Tv-markedet er langt sjovere og selv om det også er et hårdt marked, så er det stadig ikke så hårdt som pc-markedet," lyder det fra Amitechs administrerende direktør.
Når det gælder forbrugerelektronik konkurrerer Amitech mod de store i markedet som Samsung, Phillips og Sony, mens konkurrencen på selskabets store fladskærmsfjernsyn Amilife blandt andet kommer fra B&O, Loewe og Sonys dyrere modeller.
Forventningerne er store til et kommende overskud i indeværende år efter "at have kørt med positive tal i flere måneder."