Computerworld News Service: Microsoft-topchef Steve Ballmer siger, at en søgeaftale giver stor mening for både Microsoft og Yahoo, efter Microsoft har ansat tidligere Yahoo-direktør Qi Lu til at køre Microsofts Online Services Group (OSG).
En aftale vil desuden være mere fordelagtig for begge virksomheder, hvis man slår til snart, lyder det fra Steve Baller.
"Jeg foretrækker at handle hurtigt på gode idéer, så det er bedre for begge virksomheder, hvis vi gør noget ved det nu i stedet for at vente endnu længere," siger Steve Ballmer til Wall Street Journal.
Han siger desuden, at Microsoft og Yahoo ikke forhandler om nogen aftale i øjeblikket. Han erkender dog samtidig, at han ikke ville afsløre det, hvis det faktisk var tilfældet.
Bristet forlængst
Steve Ballmers drøm om at handle hurtigt er bristet for længst, for de to virksomheder har diskuteret betingelserne for en mulig aftale lige siden Microsoft for første gang henvendte sig til Yahoo 1. februar med et tilbud om at købe virksomheden for 44,6 milliarder dollar.
Ud fra Steve Ballmers kommentarer virker det ikke urealistisk, at de to virksomheder endelig når til enighed og indgår en aftale inden årets udgang efter næsten et års forhandlinger om blandt andet prisen - en prøvelse der endte med at koste Yahoos medstifter og topchef, Jerry Yang, jobbet i sidste måned.
Jerry Yang beholder titlen som "chief Yahoo", når der er fundet en efterfølger, men han kommer ikke til at deltage i den daglige ledelse af virksomheden.
Han er blev kritiseret heftigt af virksomhedens aktionærer, da han ikke tog imod Microsofts første tilbud, mens han havde chancen, og for senere at fortryde sin beslutning om at vente på en højere pris.
Microsofts ledelse vaklede også lidt og endte med at trække tilbuddet tilbage i maj og i stedet konkurrere alene mod Google på online-annoncering.
I interviewet med Wall Street Journal gentager Steve Ballmer, at Microsoft er villig til at klare sig uden Yahoo i konkurrencen mod Google - hvilket virksomheden har gjort hele året uden større succes.
"Vi er forberedte på at konkurrere uden et partnerskab med Yahoo," sagde han.
Ansættelsen af Qi Lu som chef for Microsofts OSG, der står for virksomhedens søge- og online-annoncering, er endnu et forsøg fra Microsofts side på at øge væksten i divisionen, der på trods af store investeringer ikke har formået at opnå imponerende resultater.
Oversat af Mille Bindslev