Artikel top billede

Dansk mobilselskab afviser krise

Der har været forlydender om krise i skandinaviske Nordisk Mobiltelefon, men forretningen i Danmark kører som hidtil, understreger direktøren.

"Nordisk Mobiltelefon kæmper for at finde kapital."

Sådan lyder overskriften på en artikel i gårsdagens onlineudgave af den svenske finansavis Dagens Industri. Selskabet Nordisk Mobiltelefon er hos forbrugerne bedre kendt som Ice.net, og det har kunder i Danmark, Norge og Sverige samt Polen.

Udover historien fra Sverige har den norske avis Dagens Næringsliv skrevet, at den norske del af Ice.net har indgået aftaler med leverandører om at udskyde betalingerne. Det er dog ikke tilfældet i Danmark, forsikrer virksomhedens danske chef.

"Vi holder ikke igen med betalinger eller vores regninger her i Danmark, så det er 'business as usual'," fortæller administrerende direktør Erik Hornung fra Ice.net Danmark.

Virksomhedens hovedprodukt er mobilt bredbånd samt ip-telefoni på det samme netværk. Den danske direktør ærgrer sig over historierne, der er dukket op i norske og svenske medier.

"Vi er lidt kede af de artikler, der har været. Det kunne sende et signal til vores kunder om, at det vedrørte forretningen i Danmark, og det har ikke noget på sig," siger Erik Hornung.

Ifølge det seneste kvartalsregnskab for perioden april til juni havde selskabet lidt over 43.000 abonnenter i Skandinavien, hvoraf 1.239 var fra Danmark. Den danske del af selskabet er knap så langt fremme som Norge og Sverige, da Ice.net etablerede projektet i Danmark lidt senere.

Jagter investorer i Danmark

I dag dækker Ice.net lidt over 97 procent af Danmark, og firmaet håber at indhente de sidste procenter samt at udvide kapaciteten på netværket.

"Vi vil udvide aktiekapitalen i det danske selskab med henblik på at udbygge vores danske net. Vi vil gerne fortsat udbygge netværket, og her er vi ret langt i forhandlinger med investorer omkring det," siger Erik Hornung.

Han undrer sig lidt over, at medierne i Norge og Sverige har fokuseret så meget på Ice.nets jagt på mere kapital, da andre selskaber står i samme situation.

"For hele sektoren betyder det noget, at vi har den nuværende situation på finansmarkederne, fordi det kræver tunge investeringer. Specielt for de helt store, der skal bygge for milliarder," forklarer Erik Hornung.

Ingen roaming-afgift i Skandinavien

Ifølge direktøren er Ice.net i dag oppe på omkring 60.000 kunder i Skandinavien. I Danmark er 60 procent af dem inden for erhvervssegmentet, mens de sidste 40 er private.

Ice.net-konceptet er meget afhængigt af, at afdelingerne i Norge, Sverige og Danmark alle fortsatte, da selskabet i sin markedsføring slår på 'fri roaming'. Det vil sige, at det koster ikke ekstra at overføre data via mobilt bredbånd i Norge eller Sverige, selvom kunden har købt sit abonnement i Danmark.

Ejerkredsen i Nordisk Mobiltelefon omfatter norske Orkla, danske EnergiMidt, Iceland Telecom og den amerikanske teknologivirksomhed Qualcomm.

I årets første seks måneder havde den samlede Nordisk Mobiltelefon-koncern et underskud på næsten 160 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere