Krisen ruller nu ind over landet og har også ramt mediebranchen. De traditionelle medier - aviserne og tv-stationerne bløder stadig efter den krise, der ramte mediebranchen i efterdønningerne fra 11. september 2001 og it-boblens brist.
Det store spørgsmålet er: Hvor mange vil være i stand til at holde skuden flydende denne gang? Vil der være tre eller to store morgenaviser tilbage på papir i Danmark? Vil TV2 kunne komme helskindet igennem krisen? Overlever den meget skrøbelige kommercielle landsdækkende radiostation? Eller vil nettet tage over?
Sidste gang krisen kradsede i mediebranchen - i 2001 - flyttede annoncørerne fra nettet tilbage til de kendte medier som print, og rigtig mange onlinemedier måtte dreje nøglen om eller se sig købt op af de traditionelle medier.
Siden 2001 er der sket en stor udvikling på nettet. Mediet har gennemgået en professionalisering og kommercialisering, forretningsmodellerne er mere levedygtige og web 2.0-bølgen har gjort nettet til det sted, hvor vi alle kan være til stede, læse, se, lytte eller publicere.
Styrtblødning
Nettet er blevet så stor en del af vores medieforbrug, at det denne gang nok i højere grad bliver de traditionelle medier, der dør eller bliver overtaget af virksomhederne på nettet.
Papir har tabt på både oplag og annoncesiden. Ikke engang Nyhedsavisens lukning har givet ny vækst til resten af branchen. Næsten tværtimod: Berlingske Media styrtbløder, og oplagene rasler ned. De læsere, som Nyhedsavisen samlede op, er ikke flyttet over i betalingsaviserne - de er væk!
Problemet med mange af de traditionelle medier er, at de ikke har tænkt i nye muligheder, nye læsere og nye målgrupper, men er gået tilbage til de gamle, formodet sikre, modeller og har sat deres lid til job- og boligmarkedet. Redaktionelt kæmper de alle om forbruger- og livsstilsstof i skarp konkurrence med magasiner og tv.
Flere fravælger nyheder
Papirmedierne mangler i den grad at tænke i nye forretningsmodeller også i forhold til internettet. Nyheder kan i længden heller ikke trække nok.
En helt dugfrisk analyse fra Media Management Center i USA viser, at andelen af folk, der helt fravælger nyheder totalt set er steget fra 14 til 19 procent i perioden 1998 til 2008. Helt galt ser det ud i aldersgruppen 18-24 år hvor hele 34 procent nu fravælger nyheder.
Dette er også en af grundene til, at tv bliver mindre ramt end aviserne i denne krise. Tv har stadig godt fat i danskerne, men især de kommercielle stationer mangler at have et seriøst tilbud på nettet, der kan appellere til en bredere målgruppe.
Annoncørerne tænker effektivitet, og her har nettet rigtig meget at tilbyde. På nettet er det nemlig muligt at tracke, hvor mange, hvornår og hvordan. En mulighed, som ingen af de traditionelle medier kan tilbyde. Derfor er det nemt for annoncørerne at måle effekten af deres aktiviteter.
Derudover er flere og flere annoncører selv blevet medier og brander sig selv den vej i stedet. Endelig kan de traditionelle medier ikke konkurrere på den fleksibilitet, netmediet besidder, og der skal i den grad tænkes nyt.
Internettet er konsolideret denne gang og ender højst sandsynligt med at gå styrket ud af denne krise. De medier, der har forstået nettets potentiale, bliver dem, der overlever - de andre går en mørk tid i møde. Desværre.
Trine Nielsen er markedsdirektør i KODA.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.