Artikel top billede

Mens tiden er ved at rinde ud for det analoge sendenet, der ophører til november næste år, kritiserer Dansk Erhverv allerede nu en ændring, der indtræder i 2012 - overgangen fra MPEG-2 til MPEG-4. (Foto: Michael McCloskey 2007 / Michael McCloskey)

Overgang til MPEG-4 møder kritik - og ros

Dansk Erhverv kritiserer manglende oplysning om overgang til MPEG-4. Brancheforeningen selv mener, forbrugerne får det bedste af alle verdener.

Når de danske tv-seere fra 2012 zapper ind på DR eller TV2, risikerer de sort skærm, hvis deres tv ikke er udstyret med teknologi til at afkode signalet, der til den tid er komprimeret i MPEG-4.

Brancheforum for Digitale Medier, der er en sammenslutning af alle virksomheder i tv-branchen, anslår, at der ved udgangen af 2008 er solgt 1,2 millioner digitale modtagerbokse.

Af dem er op mod en million kun udstyret til at kunne modtage det nuværende MPEG-2-format.

Og det er netop informationen til denne skare, der har været mangelfuld, mener Dansk Erhverv.

Den kampagne, der skulle have været skudt i gang sidste år, mangler endnu at se dagens lys, kritiserer organisationen.

"Oplysningskampagnen var egentlig berammet til 2007, men man er først nu ved at udrulle kampagnen. Det synes vi er stærkt problematisk, fordi man står tilbage med forbrugere og en branche, som mangler de her oplysninger," siger Trine Katborg Davidsen, erhvervspolitisk konsulent hos Dansk Erhverv.

Udskudt kampagne ikke problematisk

Den oprindelige statslige kampagne, der skulle informere danskerne om den digitale overgang til MPEG-4 i 2012, blev i første omgang forsinket.

Det skete, fordi ansøgningerne fra mediebureauerne, der kappedes om at få lov til at lave kampagnen, var mangelfulde.

Der er nu fundet en vinder, og danskerne kan se frem til landsdækkende tv-kampagner og husstandsomdeling af informationsmateriale fra uge 50.

Det mener informationschef i Brancheforum for Digitale Medier, Johs Chr. Johansen, ikke er for sent. Var kampagnen skudt i gang før, ville ingen have lyttet til den, pointerer han.

"Du ville da grine, hvis man lavede en kampagne i 2006 for noget, der sker i slutningen af 2009. Det ville ikke have haft nogen som helst virkning. Skal man nå forbrugerne, tror jeg såmænd, det sker på det rette tidspunkt," siger han med henvisning til kampagnen, der kommer senere på året.

Det bedste fra alle verdener

Han forstår ikke Dansk Erhvervs kritik af digitaliseringsprocessen. Tværtimod mener han, at forbrugerne skal indrette sig på en ny virkelighed.

"I gamle dage kunne man have købt et fjernsyn i 1950 og stadig se tv efter årtusindskiftet. Sådan er det ikke længere," siger Johs Chr. Johansen.

"Det centrale ved digitaliseringen er, at vi skal skifte modtage-udstyr hyppigere. Fuldstændig som vi er vant til at gøre med computere og mobiltelefoner," fortsætter han.

I Norge besluttede man, modsat Danmark, at digitaliseringen fra start skulle tage udgangspunkt i MPEG-4-standarden. Det har imidlertid betydet, at nordmændene først har fået adgang til at se digitalt tv i år, og altså ikke som danskerne allerede i 2006.

Den danske model har nok omkostninger i form af nyindkøb af udstyr, erkender Johs Chr. Johansen, men det er sket ud fra de bedste intentioner. Nemlig at give danskerne hurtig adgang til digitalt tv og lade branchen drage sig nyttige erfaringer om den digitale platform.

"Det komplicerer selvfølgelig, at man har en periode, hvor MPEG-2 sameksisterer med MPEG-4, men politikerne har sådan set forsøgt at få det bedste af alle verdener, men den løsning er ofte lidt besværlig," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere